balagelapja-HAZÁNKÉRT,NEMZETÜNKÉRT,MEGMARADÁSUNKÉRT
balagelapja-HAZÁNKÉRT,NEMZETÜNKÉRT,MEGMARADÁSUNKÉRT
Egyedi keresés
,...
 
Vegyes
 
Cikkek
 
Szavazás 04
Lezárt szavazások
 
Képgyűjtemény
 
Szavazás
kérek mindenkit a megfelelő válasz adására.köszönöm
A világ mely részéről látogatja/látogatod honlapomat?

Csonka-Magyarország
Erdély
Délvidék
Kárpátalja
Felvidék
Őrvidék
Európa más része
Amerikai kontinens
Ausztrália és környéke
Más,nem jelölt helye a világnak
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Videók
 
Mit adtunk a világnak?
 
Legalizáljon - OpenOffice.org-gal

 

"Amit erő és hatalom elvesz

Azt ídő és kedvező szerencse

Ismét visszahozhatják.

De miről a nemzet félve a szenvedésektől

Önmaga lemondott,

Annak visszaszerzése mindíg nehéz


S mindíg kétséges"

 

Deák Ferenc

 

 

 

 

 

 

Dvihally Károlyné/Oszuskó Sarolta/Sári néni

 

   KOMÁROM

A Duna két partján

Fekszik két szép város.

Kettő van belőle,

Pedig csak egy város.

 

A trianoni átok

Miránk is lesújtott,

Ami egy volt egykor

Rögtön ketté válott.

 

Két ország városa lett

Egy-egy fele,

Szívünk azért

Csak egynek képzelte.

 

Egyikben születtem,

A másikban most élek,

Úgy,hogy a két partra

Mindig fájón nézek.

 

De jó lenne ha már

Végre eggyé válna!

S a Duna két partján

Mindenki,boldogan sétálna!

Dvihally Károlyné Sári néni

általános iskolai matematika tanárom verse

 

 

ŐSZ

 

 

Itt van már az ősz

S a ködök is vele,

Elérkezett végre

A gyümölcsök szürete.

 

Szedik már a szőlőt,

Préselik is gyorsan,

S folyik a finom must

A kádból legottan.

 

Ládákba kerül már

A sok finom alma,

Télen majd az lesz

Az elmúlt nyár jutalma.

 

Színes a sok levél

A fáknak ágain,

S lassan lehullanak

Megfáradtan megin.

 

A sok vándormadár

Készül,hogy induljon,

Az itteni tájtól

Egy időre búcsúzzon.

 

Szomorúan nézem,

S bánatos is vagyok,

Mert az elmúlások

Bíz oly fájdalmasok!

 

Dvihally Károlyné

 

 

 

 

Papp-Váry Elemérné (Sziklay Szeréna)
 
HITVALLÁS 
 
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában.
 
Ez az én vallásom, ez az én életem,
Ezért a keresztet vállaimra veszem,
Ezért magamat is reá feszíttetem.
 
Szeretném harsogni kétkedők fülébe,
Szeretném égetni reszketők lelkébe,
Lángbetűkkel írni véres magyar égre:
 
Ez a hit a fegyver, hatalom és élet,
Ezzel porba zúzod minden ellenséged,
Ezzel megválthatod minden szenvedésed.
 
E jelszót, ha írod lobogód selymére,
Ezt, ha belevésed kardod pengéjébe,
Halottak országát feltámasztod véle.
 
Harcos, ki ezt hiszed, csatádat megnyerted,
Munkás, ki ennek élsz, boldog jövőd veted,
Asszony, ki tanítod, áldott lesz a neved.
 
Férfi, ki ennek élsz, dicsőséget vettél,
Polgár, ki ezzel kélsz, új hazát szereztél,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertél.
 
Mert a hit az erő, mert aki hisz, győzött,
Mert az minden halál és kárhozat fölött
Az élet Urával szövetséget kötött.
 
Annak nincs többé rém, mitől megijedjen,
Annak vas a szíve minden vésszel szemben,
Minden pokol ellen, mert véle az Isten!
 
Annak lába nyomán zöldül a temető,
Virágdíszbe borul az eltiport mező,
Édes madárdaltól hangos lesz az erdő.
 
Napsugártól fényes lesz a házatája,
Mézes a kenyere, boldogság tanyája,
Minden nemzetségén az Isten áldása.
 
Magyar! te most árva, elhagyott, veszendő,
Minden nemzetek közt lenn a földön fekvő,
Magyar legyen hited s tied a jövendő.
 
Magyar, legyen hited és lészen országod,
Minden nemzetek közt az első, az áldott,
Isten amit néked címeredbe vágott.
 
Szíved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, délben, este,
Véreddé hogy váljon az ige, az eszme:
 
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában!
látogató olvassa a lapot.
levelező
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
kép
Tartalom
 
A barcasági csángók rövid története

Hamvas Béla egyszer azt mondta:”A feladat száz könyvet megmenteni.Most mindegy,hogy az ostromlott városból,vagy az ostromlott világból.Olyan száz könyvet,amelyből,ha minden más könyv elveszne,az emberiség irodalmának vonalát nagyjából helyrs lehetne állítani.”


Számtalan át nem aludt éjszakán töprengtem azon,hogy hol lehet az a száz okmány,dokumentum,írás,könyv,amelyből,ha már más minden dokumentum elveszett,a barcasági csángómagyarok igaz történelmét mégis meg lehetne írni.

Hisz a természeti katasztrófák és emberi butaságokon kívül történelmünk írásos dokumentumait hamisította és pusztította Róma,a frankok,az erdélyi szászok,a törökök,az osztrákok,a szerbek,a románok,a szlovákok,az oroszok,az izmusok és hadd ne soroljam tovább.

Jó lenne,ha a vatikáni könyvtár több kutatónak nyitná meg kapuit,mert akkor remélhetnénk néhány történelmi esemény tisztázását.Pál Zoltán Arvisura című könyve,jó segítség volt a múltbéli adatok tisztázásában.

És most lássuk a barcasági csángómagyarok rövid történetét.

Az ékírás az ókori Közel-Kelet legelső nyelvemlékeinek írásából,a vonalas írásból fejlődött ki.Ezen írás legkorábbi emlékei az erdélyi Tordosról kerültek elő nagy számban.Torma Zsófia (1840-1899)régésznő volt a Tordos őskori telep felfedezője és a káld-sumir,valamint a magyar nép művelődéstörténeti kapcsolatának első képviselője.A vízözön utáni Mezopotámiában kialakultak és önállósultak a városállamok.Minden városállamnak megvolt a maga istene,istenköre,de mindenik elismerte Enlél(a lélekisten),a káld-sumir főisten mindenhatóságát és városának Nippurnak a vezető vallási szerepét.Sumer városállamaiban szakrális királyok(lu.gal.azaz nagy emberek) vagy papkirályok(páteszik) uralkodtak,akik Istennek tartoztak számadással népükért,népük fejlődéséért,boldogságáért.Ez volt a feladatuk a magyar Árpád-házi uralkodóknak is.a Babilontól északra fekvő Djemdet Nasr dombból több,a Kárpát-medencéhez kötődő lelet,írásos emlék került elő.A XIX.században e lelőhelyekről az egész műveltséget és kort Djemdet Nasrnak nevezték el.Uruk város feltárásakor Djemdet Nasr korabeli leletek is előkerültek.

Szulgi,Úr-Nammu fia idején Mezopotámia határait kirejesztette az elamita Szuzától a szír Alalakhig.Elérte Zargos hegységét és felvette a „négy világrész ura” címet.Fontos megjegyezni,hogy ugyanez volt a címe Attilának a hunok és magyarok királyának is.Kr.e. 1532-ben a Zargos hegységből Mezopotámiába özönlő kassiták elfoglalták,és ötszáz évig uralták Babilont.Ragozó nyelvük kaukázusi eredetű és népük a szkítasághoz tartozik.Ezt bizonyítja a kassita uralkodók és az egyiptomi fáraók közti levelezés is.

A kálid-sumir utód mezopotámiaiak és a kassiták nyelve közt nem volt nagy különbség.Erre utalnak a lótenyésztéssel kapcsolatos szavak és a személynevek(Gandás,Karaindás stb.)is.A kassita kor az utána következő elámival azonos.Írásuk rendkívüli szép,kezdetben függőleges,később enyhén dőlt ékjelekkel írtak.A kassiták használták először a kudurruk-at a feliratos,figurális,domborműves birtokjelölő határköveket.A médek és a szkíták Kr.e.612-ben létrehozzák a Káldeus birodalmat Babilon fővárossal,így megalakult a kétezer évvel korábbi Sumer utódállama.Fénykorát Kr.e.609-ben éri el Nabopalassar és Nabukadnezar idején.Káldea utolsó uralkodója Nabonid volt.Az első ékírásos leleteket 1844-ben találták meg.A legkorábbi táblák a Kr.e.IV.évezredből valók.A leletek szerint Mezopotámia északi és északkeleti részén(a mai Djemdet Nasr domb környéke)kezdték használni a káld-sumirko a képíráshoz hasonló vonalas írást,ami a Tigris és Eufrátesz vidékén rohamosan elterjedt.A káld-sumir jelrendszert három évezredig minden közel-keleti nép használta.

A Kr.e.előtti VII-VI. Században hatoltak be a Kárpát-medence keleti és déli részébe az Iráni-magasföldről származó szkíták.A velük rokon agathürszökkel együtt az Erdélyi medencében a Kr.előtti 525-ben telepedtek meg.Kr.előtti III:században a kelták is megjelentek.Érdekes,a magyar és a kelta-ír népmesékben a tündérek hasonlósága.Ellenben csak a magyar népmesében van Üveghegy.Az Üveghegy a valóságban is létezett a mai Irak területén,de az amerikaiak lebombázták.A római birodalom keleti határát képező dunai limesre az időszámításunk kezdete körüli időkben ránehezedett a barbárok egyre szorítóbb nyomása.A Kr.utáni első évtizedekben,különösena gemánok harcias néptörzse,a markomanok jelenetettek veszélyt,és az iráni eredetű szarmaták egyik törzse a jazig.Ekkor épültek az Olt völgyében található várak is.Ahunok általmegindított népvándorlási hullám számos más népet is sodort a Kárpát-medencébe,így az iráni eredetű alánokat és a türk eredetű prorobolgárokat is.Majd jöttek a kvádok,vandálok,roxolánok,gepidák,gótok,szlávok.

Herodotosz írásaiban említi a barcánokat,mint a Barcaság ősnépét.

A belső ázsiai hunok őshazája feltehetően a Hoang ho kanyarulatának síksága,illetve Ordosz környéke lehetett.Mint belső-ázsiai törzsszövetség,már a Kr.előtti első évezred elején részben türk,részben iráni,részben altaji-tehát zömében europoid testalkatú-és más népek szövetségéből állt.Birodalmuk a Kr. előtti II.században a Tárim-medencétől az Iszik közig,a Szaján-hegységtől a Bajkál-tóig magában foglalta a mai Mongólia területét;határai állandóan változtak.A hun birodalom a Kr.előtti I.században váglegesen kettévált.Nagyobbik fele egyúttal a hunok többségét is magába foglalta,Csi-csi vezetésével függetlenségét megőrizte,elhagyta a hun nép ősi észak-mongóliai szállásterületét és onnan nyugat felé vonult.Csi-csi főkirály ezen elhatározására indította meg a nagy nyugati irányú népvándorlást,mely sok megtorpanás után,évszázadok múltán elérte Belső-Ázsiából kiindulva az Atlanti-óceánt.Pannónia 433-ban lett a hunok szállásterülete.Attila(453)halála után a hunok maradékai a mezőségi Csigle-mezőre mentek,innen pedig a székelyek védelmére,és így székelyekként benépesítették Erdélyt is.A hunok embertani megjelenése hasonló az avarokéhoz és az Árpád népéhez(turáni,taurid,pamír,stb.típusok).Hasonló következtetésre jutott László Gyula történész is a hármas honfoglalással.

Badinyi Joós Ferenc történész szerint sumér rokonságunkból kiindulva,hármas honvisszafoglalásról beszélhetünk.

A kínai Évkönyve íróinak tanúsága szerint a hunok nem hasonlítottak a mongolokhoz,inkább türk és perzsa kinézetűek voltak.

A huokkal érkezhettek a Barcaságra és több kárpát-medencei peremvidékre a csángúrok, a csángók ősei,az újgúrok rokonai.Ezt népművészetünk is bizonyítja.1960-ban kínai történészek érdeklődtek a csángók iránt,de a kádárista történészek”már nem tudtak rólunk.”

Az avarok ötvöződésének idejét a belső-ázsiai türk birodalom alapítása előtti időkre tesszük.Az avarok a törökség legősibb,a hunok után nyugatra vándorolt ogur csoportjához tartoztak.

A kínai krónikák a zsuanzsuanokat először a Kr.utáni 185.évben említik,akik ekkor Kelet-Turkesztánban,Turfánban éltek;kánságuk Mandzsuriától a Tárim-medencéig terjedt.Az V.században alapított birodalom egy részét a hua törzs alkotta,amelynek a korábbi kínai kiejtáse a var volt.Egy másik nézet szerint a kínai források által vár-hunoknak(heftalitáknak vagy fehérhunoknak )nevezett nép Közép-Ázsiában az Altaj vidékéről érkezett.

Önálló államukat Baktriában Kr.után 350.körül hozták létre,majd ők voltak azok,akik 463 táján megindították a szavir-ogur népmozgást.

Itteni birodalmukat a türkök és a perzsák 558-ban megdöntötték.

Az avarok első csoportja 568-ban fogalta el a Kárpát-medencét.Az avarok híres kagánja Baján volt.Az avar birodalom fénykora idején a Dontól a Bécsi-medencéig terjedt.

Az avarság második nagy korszakának kezdetét,a 670-es évekre tesszük,amikor új rokon nép érkezett a Kárpát-medencébe.E mozgás hátterében Kuvrat egyik fia Küber népével az avar kagán fennhatósága alá költözött Pannóniába.Küber hamarosan tovább állt,de népe,az onogurok népe itt maradt.

A források az avarokat államuk megszűnése után nem nevezik avaroknak.Egy 860-ban kelt oklevél „avari,qui dicuritur ungari”kitételt alkalmazza rájuk.

Árpád honvisszafoglaló magyarjai 895-ben újraszervezik a Kárpát-medencét.Stratégiailag megerősítik a peremvidéket,az átjárókat.Így Hétfalu lakossága védősáncokkal(Tatárhányás,Ósánc)és földvárakkal(Bolnoki vár,Ósánc-vár,Szentpéteri várrendszer,Nyéni várrendszer,Tömösi várrendszer,Cenki várrendszer,Bolonyai várrendszer)védelmezték a rájuk bízott Barcaságot,amit állítólag az Árpád-kori Barca vezér kapott ajándékba.

A honfoglalás után a Szent István nevéhez fűződő államalapítás előtt főleg a keleti lovas népet,a besenyőket fogadták be..Először Taksony engedte be őket 960 körül,majg 1074 körül jöttek nagyobb számban a gyepűk védelmére.Majd jöttek az úzok is,akik a besenyőkhöz hasonlóan a nyugati türk birodalom népei közé tartoztak.

A besenyők sumér neve ki.en.gi(Föld Én Küld),kingi,kangli volt.Lásd Afganisztánban Kandavar és Iránban(Lurisztánban)pedig a Kandahar ismert neveket.A Testő tó vidékén a besenyőket kangar szóval illették,ami Hunfalvi szerint magyarföldi embert,azaz Dentumagyar-i embert jelent.

Egy kínai forrás a besenyőket pejzsunak nevezi.A bese szó,a török nyelvben sólymot jelent.A besenyő az első történetileg ismert kipcsak-török nyelvet beszélő nép Európa történetében.Az ezredfordulón a magyarok és a lengyelek országaikat a nyugati kereszténységhez csatolva,államot alapítottak.A nomád gazdálkodásban rekedt besenyőknél az államszervezés feltételei nem jöttek létre.Amikor a XI.század közepén a nomád népek vándorlásának újabb hulláma elérte Európát,a besenyők nem tudták feltartóztatni az úzok keleti támadásait.Az egész nép továbbvándorlására már nem volt lehetőség;a környező letelepedett és megszervezett népek államainak gyűrűjében a besenyők lassan felmorzsolódtak.

A besenyő fejedelmi székhely Fejér megyében volt.A barcasági csángóság is sok-sok időn keresztül Gyulafehérvár fennhatósága alá tartozott.A királyi birtokon élő,kollektív szabadságot élvező besenyők katonai szolgálattal tartoztak a királynak.A besenyők többsége vizenyős,rétes,legelőkben gazdag területeket foglalt el,melyek ősi életmódjuknak jól megfeleltek,és amelyekre a magyaság nem tartott igényt.A legrégibb erdélyi helyneveink egy része a besenyőknél maradt fenn.

A Barca,Tölcs,Tömös,Zajzon,Tatrang,Brassó(Bara-szu=fehér víz),besenyő eredetű nevek.

A XI.-XII. Században a Tömös-,Tatrang-és Zajzon-patakok mellett,a szorosok bejáratánál csángúr,székely,magyar és besenyő határőrök szállásai álltak.Ezekből alakultak ki Bácsfalu,Türkös,Csernátfalu,Hosszúfalu,Tatrang,Zajzon,Pürkerec falvak,gyüjtőnevükön Hétfalu.

A régi hun nyelv szerint Brassó jelenthet bikaszarvat:Bara (bika)-szo(szarv),és jelenthet lándzsamarkolót(kézfejet):Bara(lándzsa)-su(kézfej).De jelentheti fejedelen vagy vezér nevét is.A Barcaság jelentheti a kiváló szellem hegyét is:Bara(kiváló,jó)-chá'á(szellem)-jagh(hegy),de jelenthet fejedelmi birtokot is,és jelenthet szent helyet is.

A Tömös tiszteságot jelent,Tömös-vize,tiszta vizet jelent,a Tömös-völgye,tiszta áttörést,tiszta átjárót jelent.

Barcaság vizenyős,rétes,legelőkben gazdag területe idevonzotta a besenyőket,valamint a határvédői katonai szolgálat is.

A hét besenyő törzs vezérének egyikét Kosztának hívták.Ez ma is elterjedt családnév Tatrangon.A hét magyar törzs,a hét besenyő törzs,a Hétfalu helységnév nem véletlen.

A magyar számrovás 100-ig szerkezetileg is pontosan megegyezik az etruszk számrovással,és ami a legfontosabb ezt a számsort pásztoraink napjainkig megőrizték.Az etruszk számrovást a latinok teljesen átvették,és csak később hajtottak végre rajta kisebb változtatást görög mintára.A pelazg és etruszk rovás között alig van különbség.A sruktúrák folytonossága megtalálható a föníciai,egyiptomi,subar,sumér,a szíriai Árpád városának leletei közt,a hunok,az avarok írásain keresztül egészen a magyarokig.Mindenütt a hetes szám isteni eredetre vall:hét mennyország,hét tündér,hét fiú,hetvenhét unoka,hét nap,hétfejű sárkány,het nyelven beszélő,hét alma(csakra)stb.Ismeretes,hogy a magyarság sokáig a hetes számrendszert használta.

Szurgent József szerint:”A finnugor-türk,török-tatár népvándorlás legutolsó raja volt a csángóság,mely elkésve érkezett a már megalapított magyar birodalom határához,ahol a székelyek,a hű őrszemek álltak őrt.Kun-besenyő néppel rokon faj volt a csángó,de nem azonos velük.A székelységnek sok baja volt velük,mert mindenáron be akartak nyomulni az országba,s bár nagyrészüket sikerült visszatartani,csekély töredékük mégis meghúzódott az ország keleti határában,felajánlotta szolgálatait a székelységnek,s evvel együtt harcolva,élve,összeházasodva,a mai napig megőrizte a fajiságát.Akkoriban még changok(kétféle olvasás szerint:khangok vagy orrhang nélkül khánok,csángók)alatt éltek,innen a nevük is.Mint ural-altáji nép csakhamar magyarra lett nyelvben,felfogásban,sok lelki tulajdonságban is,de sokban még a mai napig is elüt a tiszta magyar fajtól.”

Térjünk most vissza a Kárpát-medence peremvidékeit védelmező csángúrokhoz.A csángúrok lakta vidékek földrajzilag nagyon hasonlóak.Évszázadok alatt a hozzájuk telepedett népek nagyszámú magyar kifejezést,helységnevet örökítettek meg mondhatjuk,hogy nagyon”magyarosan” beszélnek.

Egy azonos kor leleteiként még ma is jól megfigyelhető mindez a Nyugati havasokban lakó mócoknál,avasi románoknál,a máramarosi románoknál,a kárpátaljai huculoknál,a felvidéki goráloknál,a horváth krasoványoknál(Krassó-Szörény nyolc falva),a szerb sajkásoknál.

Berzencei László Kossuth kormánybiztosa a moldvai csángóknál értesül arról,hogy a fentiek egy joseni diák szerint rokonok az ungurokkal.A Bogdán falván lakókat fekete csángóknak pacinacitáknak (besenyőknek) nevezték.A Babarunka sumér-besenyő-ősmagyar fordításban szép tisztást,szép lankást,szép rétet jelent.Ősi beavatási hely,ahol a borica mellett rég elfelejtett táncokat is gyakoroltak.Ide jártak Mária-búcsúra őseink,akiké volt ez a föld.

A Tatrang vize fölötti két nagy csúcsot Nagy-Báb és Kis-Báb név illeti,ami régi kultikus hely az itt épült kolostorral együtt.Hasonló kultikus hely létezett a Tömös-völgyében is.Hisz most is létezik a Bucsecs(Főcsúcs) hegység Babbaelle(szépszülött) beavatási helye.Ide tartozik még a mindkettőt összekötő a Nagy-Kőhavas Kőbáb-csúcsa.

Kezdetben Hétfalu vidéke a Cenk-hegyi(cenke=kutya,rossz ember),Brasovia-királyi várhoz tartozott.(Ady Endre nyelvezetében a cenkekért azt jelenti semmiségekért,badarságért.)

A többi határnépekhez hasonlóan a hétfalusiak falvakban éltek,szántóföldek,rétek,erdők és legelők voltak tulajdonukban.Mindezeket közösen használták,földjeiket egyszerű eszközökkel művelték.Szántóikat előbb fatönkkel,annak ágcsontjai által dörzsölték fel és vetették be,majd gerendélybe illesztett fakampóval,és vaskampóval hasogatték fel.Kasza,sarló,favilla és csép voltak a leggyakoribb gazdasági eszközeik.Gabonájukat darálón,kézi malmon őrőlték meg.Az állattartás és legeltetés mellett a háziipar foglalta el idejüket.A fakitermelés csak szükségleteiket fedte.Lakásul,az egyszobás boronaház szolgált,amelyek melegét az ételek készítésére használt,a sütőkemence előtti nyílt tűzhely,a süti adta.

A Barcaságot 1211-ben kapta meg a Templomos Lovagrend.A Kárpát-medencében nagyon sok barca,perce,pörce,börce stb.leőtagú település,domb,dűlőnév van.A barca névnek keleti előzményei vannak,amire ráépült a francia is.A perceval ófrancia(talán provancal)nyelven szép völgyet jelent.Innen a Parzifal név is.A francia templomosok szellemi atyja Szt.Bernát a Clairvaux-i apátságban élt,amelynek a neve szintén szép völgy volt.A templomos rend a megengedett földvárak helyett Marienburg(Földvár) központtal öt kővárat épített egykori magyar telepek helyére.A Barcaság ekkor kivonta magát az erdélyi püspökség hatásköréből,mert a Kunmániában(Moldva)székelő milkovi püspökséghez tartozott.A lovagrendet kezdetben ország,király és az egyház is kedvezményekkel halmozta el.1213-ban Vilmos Erdély püspöke megengedte,hogy az ott lakó székely és magyar nép kivételével a többi lakostól beszedett dézsmát a lovagok szedjék.A vidék egyik fontos búcsú helye a Cenk tetőn lévő Szent Lénárd kápolna volt,a Brasovia királyi vár mellett.

A lovagrendet önkényes viselkedése miatt Endre király kiűzte az országból.

1241. tavaszának Húsvét napján,Büdzsik vezér tatár serege a Barcaságra tört.A gyepük eltorlaszolása nem tarthatta fel az óriási sereget,ezért iszonyatos pusztítás érte Hétfalut.Sokan a hegyekbe menekültek(Len mező)és itt élték túl a tatárok pusztítását.

Hasonló veszteségek elkerülése végett IV.Béla király(1235-1270)várakat és megerősített városokat tervez.Így kerül Hétfalu és vidéke az 1377-ben épült törcsvári várhoz.

Iv.Béla a tatárdúlás után a barcaságra betelepíti a szászokat,akik kis idő elteltével ott folytatják,ahol a lovagrend abbahagyta.1392-ben az egykori magyar kegyhely helyére a szászok megépítik a Fekete templomot.

A helybeli munkaerőn kívül Bolgárszegre telepítenek bolgárokat,majd ide elnyomás elől más népek is.A kőfaragók a Porondra telepedtek.A hétfalusiak voltak a szekeresek.Brassó városa fejlődésnek indul.

Hétfalu,mint királyi birtok,az egykor Erdély egész déli részét magában foglaló Fehér vármegye része volt.Lakói várjobbágyok voltak:királyi védelem alatt álló katonák,akik a várbirtok földjéből,örökös használatra kapott földön kisbirtokosként gazdálkodtak,s ennek fejében katonai szolgálattal tartoztak a királynak.Vármegyei magyar eredetük magyarázza sajátos eredettudatukat:a székelyektől megkülönböztetve ma is csángó-magyaroknak tartják magukat(Az egykori várhunok?).

Mivel a falvaknak fontos védelmi szerepük volt,a XIV.század közepéig nem képezték adományozás tárgyát,s így nevük oklevelekben nem jelenik meg,csak 1366-ban,amikor a király Hétfalut Ztanislaus nemesnek adományozza.A XIV.-XV:század folyamán többször cserél gazdát Hétfalu.

A szász telepeseket és Brassó városát egyer jobban foglalkoztatja e falvak tulajdonjogának a megszerzése.

1498-ban II.Ulászló tíz évre zálogba adja Brassónak Törcsvárat.

Újabb kölcsön árán 1500-ban a király a várhoz tartozó falvakat is Brassó városának adja zálogként.

1508-ban újabb 25 évre elzálogosítja a törcsvári uradalmat a pénzügyileg megszorult király.A király utódai 25 év múlva elfelehtették kiváltani a zálogot.Brassó,így egyre több szabadságjogától foszthatta meg a csángó lakosságot,s a XVI.század folyamán a szabad várőrséget jobbágysorsba süllyesztették.Hiába pereskedtek évszázadokon át,de Brassó városa sem tudta igazolni törvényes jogát a csángó falvak felett az erdélyi országgyűlésen.Sajnos a szászok ravaszságát és szívósságát siker koronázta:1651-ben II.Rákóczi György törvénybe iktatta Brassó tulajdonjogát a törcsvári uradalomhoz tartozó falvak felett.Ennyire érdekelte a magyar államot a határvédő csángómagyarok sorsa.Ettől kezdve Hétfalu fokozatosan Brassó jobbágyfalujává vált.A reformáció idelyén a brassói szászok Honterus vezetésével evangélikus hitre tértek.Hasonló sorsot erőltettek az addig zömében katolikus hétfalusi magyarokra.Egyik napról a másikra,akaratuk ellenére evangélikus vallásúak lettek.Ez nem volt elég.A magyar tanárokat szász tanárokkal kezdték felváltani.Az erdélyi fejedelemség megszűnéséig a brassói tanács eltűrte,hogy csángó jobbágyainak református iskolát végzett iskolamesterei és papjai legyenek,kaki még őrzik kálvinista mivoltukat,magyar tudatukat és kapcsolatot tartanak a gyulafehérvári katolikus és a kolozsvári református kollégiumokkal.

A Habsburg-uralom berendezkedésével azonban gyökeresen megváltozott a helyzet:gyökeresen megváltozott a helyzet:azután csak késmárki,pozsonyi,győri,soproni és brassói vagy szebeni gimnáziumot végzett szász,illetve érzelmű tanítókat,iskolamestereket alkalmaztak,akik a csángóság anyagi és szellemi felemelkedését csak gátolták.Helybéli evangélikus értelmiségi réteg csak a XVIII.században alakult ki.

Hétfalu 1241 és 1441 között,valamint 1518 körül a kumániai(a későbbi moldvai)milkói püspökséghez tartozott.Ebben az időszakban majdnem húszezer kun tért át a katolikus hitre.Sok kun harcos szerződhetett Hétfaluba is a határvédelemre.Ez világít rá a Bákó környéki csángóság hun-avar-magyar-kun eredetvilágára,nyelvjárására,mondavilágára,népdalaira.

Brassó és Predeál között 1879-ben megindult a vasúti forgalom,ami hátrányosan érinti a fuvarozást.Ezután a lakosság egy jelentős része Regátba megy dolgozni,s nagyon sokan ott is maradnak,és elrománosodnak.1869-1910 között 4000 evangélikus csángó-magyar vándorolt ki Hétfaluból.

Szomorú végű,de egyben dicső fejezete a hétfalusi csángók történetének az 1848-1849-es szabadságharc.

Hétfalu népe igyekezett visszavenni az erdőségét,megtagadta a hűbéri szolgáltatásokat.Brassó katonaságot küldött a lázadók ellen,s vezetőiket letartóztatta.A császárpárti brassói szász patriciúsoknak sikerült elhinteni a bizalmatlanság és gyűlölet magját az addig testvéri egyetértésben élő hétfalusi magyarok és románok között.

Az Agyagfalvi Székely Nemzetgyűlésen Hétfalu csatlakozik Háromszék hősi önvédelmi harcához.A hazaérkező csángó küldöttséget Brassó letartóztatja.A küldöttség tagjai voltak:Borcsa András és Gócza János(Bácsfalu),Kuvacz András,Jakab Mihály és Kiss András(Türkös),Borcsa István és Plása András(Csornátfalu),Veres Gaudi János,Magdó Samu,Csukás György,Giró János és Dávid János(Hosszúfalu),Csabai István,Jakab Mihály,Váncsa János és Miklós György(Tatrang),Foris István és Miklós Samu(Zajzon),Papp István éds Piroska Márton(Pürkerec),Sala Idtván,Mózes Miklós és Jakab Samu(Krizba),Bölöni Imre,Szebeni Miklós és Szentpáli József(Apáca),András Márton és Pál István(Barcaújfalu).Több Hónapi zaklatás és fogda után Bem tábornok felmentő serege szabadította ki őket.

A polgárhábórú kitörése után Brassó fizetett martalócai és a román tribunok 1848.december 14-én és december 23-án megrohamozták a védtelen Hétfalut,51 csángó vértanút mészárolva le.A lakosság egy része a Kőba völgyében található sziklaodúba menekül.

A vértanúk névsora a következő:Jakab János,Mezei István,Lőrinc István,Veres János,Blőz István,Papp Mihály,Tóthpál János,Musát György,Vereske János,Gödri István,Simon János,Mezei János,Benedek András,ifj.Benedek András,Falnagy Mihály,Bacsó András,Veres Mihály,Antal István,Tóthpál István,Marin János,ifj.Szászgyörgy István,Behes István,id.Papp János,Szászgyörgy István,Antal Bacsó Mihály,Vereske Mihály,Molnár János,Buda András,Szász Kurucz János,Székely Pajor Mihály,Csarmazi Márton,Dénes János,Soós Márton,Szász György,Deák Józsi Péter,Bölöni Lajos,Köpefalnagy András,Tóth Mihály,Sávai János,Vajda Csabai Márton,Czigány György,Csukás András,Dávid István,Váncsa Péter,Csere Péter,Csere Mihály,Páva János György,Kajcsa József,Szonda Tamás,Váncsa Samu,Sükösd Sámuel.

A megpróbáltatások 1849.márciusában érnek véget,amikor Bem tábornok elkergeti a császári seregeket Brassóból.

A hétfalusiak ekkor szervezik meg a 126.honvéd zászlóaljat,mely 1849.június 19-20-án Kiss Sándor vezetésével (1500 főnyi sereg)megküzd Lüders cári generális(28000 főnyi)orosz seregével.A csata kimenetelét szász árulás gyorsítja ellenünk.

Alig száz csángó honvéd két napig védte Brassó várát Lüders serege ellen.Két csángó század Törcsvárat védte ée egy csángó század Fogarasnál állította meg Lüders seregét.

Hétfalu részvétele a szabadságharcban,hozzájárult a megalázott,évszázadokon keresztül jobbágysorba taszított nép önbizalmának megerősödéséhez,felemelkedéséhez.

Az ide telepedett magyar tanítóknak köszönhetően a csángók anyagi és szellemi jóléte gyors fejlődésnek indult.Nem csak olvasni tanították a gyermekeket,hanem felébresztették nemzeti öntudatukat is.Iskola működött minden faluban.Türkösben,katolikus elemi iskola is volt.

A csángó oktatásról az első okirat 1542-ben tesz említést.

1862-ben megalakult a Népfőiskola,amely 1872-ben Faragászati iskolává alakult át,(ezt végezte el Istók János szobrászművész is)és országos hírű iskolaként működött.1883-ban mindenik faluban óvoda is működött.

1891-ben elindult a kisvasút,Brassó és Négyfalú között(ezt 1957-ben felszámolták).

1910-ben Hétfalunak 12000 magyar lakosa volt.




Bencze Mihály

 
Az Igazat…

 

Az Igazat tudni,

látni és érezni

egyedül,magában

még nem elég,

az Igazat ki is

kell mondani,

akkor is,ha ezért

a bér a vég.

 

Paudits Zoltán

 

Lelkemen
galambok
ülnek,
csillagok
fényében
álmokat
szülnek.
Feltámad
végtelen
vágyam,
"átfestett"
Hazámat
megint
Magyarnak
lássam!

Paudits Zoltán

 

_
2023. Szeptember
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Legyen ez a kezdölapom!

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
balagelapja látogatottsága
Indulás: 2006-04-08
 
Levelező lista

E-mail:

A hírlevél üzemeltetője:
http://lev-lista.hu

 
My Topsites List
Kategorizált nemzeti honlapok
 
Komáromi honlapok
 
erdely.ma hírei

 
néhány szó Komáromról
 
szavazó
kérek mindenkit a megfelelő válasz adására.köszönöm
Az alábbiak közül melyet olvas/olvasol legszívesebben

Arany Tarsoly
Dobogó
Front
Karpatia
Magyar Fórum
Magyar Oldal
Magyar Világ
Magyar Világkép Kutató
Nemzetőr
Szittyakürt
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Lengyel Károly

 

KIHALTAK

Hazudni lehet, amíg valaki elhiszi
Remegve félve, éjt nappallá téve
Csak a való meg ne születhessen
Csak az igaz ne lépjen a fénybe
Lehet verni ezreket az utcán
Szabad temetni ezernyi ártatlant
Csak nékik hazájuk ne legyen
Csak ne hallják szavukat
Földelni múltat fehér ingben
Arccal lefelé kátránypapírban
Majd őrizni, hogy meg ne leljék
Hiszen bármikor feltámadhat
Mi változott itt ötven év alatt?
Nincsenek köröttünk szuronyok?
Nincs. De mellettünk a poloskahad
Hitelből épít vetített tornyot
Pőre koldusként hantról hantra
Jövőnk fejfáit simítjuk
Hol barázda végén tábla hirdeti
Magánterület s megtorpanunk
Vágta helyett feszes a vigyázz
Markolat helyett hurkot ölelünk
Elvetélt dac és büszke gyász
Nem lesz hol kísértenünk
Szóközeinket is szabványosítják
Birodalmi sorszámot kapunk
Új heródesek rágják álmainkat
Az égre is csak festik a Napot
Mi végre volt hát ezer év?
Most parancsra levésik nevünket
Talpak nyoma véres zászlónkon
Szélszőtte az utolsó lehelet
Engedetlen szíveinket kivájják
Fejünkre szórva átkokat
Könnytenger vár meg virágeső
Víznek adják szép hamvainkat
Vérünkkel szentelnek honrablást
Időbuborék leszünk a világban
Porosodó múzeumi látvány.
A tárlófelirat szerint kihaltak.

Budapest, 2007. január 21.

Az Összmagyar Testület Nyilatkozata

Testületünk súlyos aggodalmának ad hangot és tiltakozik,hogy a kormány elhenyagolta sz 1456-os világraszóló magyar diadal emlékének méltó megőrzését,nemzetközi népszerűsítését,és megfelelő közvetítését a világ közvéleményének megnyerésére.Az évforduló módot adott volna Hazánk akkori és mostani szerepének kiemelkedésére,a nyomasztó gazdasági gondok ellenére az ország megítélésének javítására.

 Különösebb anyagi ráfordaítás nélkül bebizonyíthatjuk,hogy Európa védelme-bátran hozzátehetjük,minden egyes ma virágzó nyugateurópai ország jóléte-jórészt erre az elsöprő győzelemre és a szinte egyedül vállalt önfeláldozó ádozatukra vezethető vissza.Tagságunk folytán az Európai Unió a legjobb keret a közös történelmi múlt hangsúlyozására.

 Mivel a kormány tagjai sikeres üzletemberek,a marketing egyik alaptörvényére hivatkozunk.Magyarország"eladását"a nemzetközi megítélésben semmiképp nem a privatizációval,az utolsó megmaradt,nekünk is jelentős hasznot hozó értékeinktől bármi áron megszabadulással kell lebonyolítani.

 Megfelelő eszközökkel tudatosítsa a kormány,hogy 1456-ban Európa védelmét Magyarország és a benne békésen együtt élő nemzetiségek összefogésa,a közös Haza szeretete és az áhított jövő építésének elpusztíthatatlan vágya vitte diadalra.Történelmi tény,Európa akkor az egész ismert világot jelentette,így a világraszóló győzelem az egész emberiség kultúrkincseinek megőrzését jelentette.Ez az együvé tartozás sokat segítene az Osztrák-Magyar Monarchia és Magyarország szétzúzását még ma is nyögő közép-európai tudat görcseinek feloldásában.Még nem késő,hogy 1456 üzenetét összekapcsoljuk a megtisztelő kerek évfordulók okán az 1956-os forradalmunk és szabadságharcunk méltó megünneplésével.Mindezekért Testületünk elvárja az elkövetett mulasztások haladéktalan jóvátételét,ezért

FELHÍVJA A KORMÁNYT,

intézkedjék a megfelelő lépések megtételére és erről az országot tájékoztassa.Mind a világ legnagyobb taglétszámú magyar civil szervezete,Testületünk fönntartja Alapszabály szerinti elidegeníthetetlen jogát,hogy állásfoglalását a világ közvéleménye elé tárja.

 

Budapest,2006. július 26.

       az Összmagyar Testület Elnöksége

   Dr.Molnárfi Tibor

  Katona Szabó István

 

EMLÉKEZÉS A GYÖZTES NÁNDORFEHÉRVÁRI DIADAL 550. II. RÁKÓCZI FERENC SZÜLETÉSÉNEK 330. 1956-os NAGY MAGYAR FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC 50. ÉVFORDULÓJÁRA

 

Nincs még egy nép, mely olyan sok szabadságharcot vívott volna, amely újra és újra kiállt a szabadság védelméért - védte nem csak a saját nemzetét, hanem egész Európát .

Nincs még egy nép, amely annyi kudarc és vereség után ennyire tudna szenvedni akár az önfeladásig.
Nincs még egy nép, amely a szenvedések után hihetetlen erövel újra és újra talpra áll – mint a magyar nép.

A történelem nem kímélte a magyar népet. Állandó veszélyben forgott léte, veszélyeknek volt kitéve keletröl és nyugatról egyaránt. A magyar királyság soha nem támadott, mindig csak védekezett. Nem csak önmagát védte, hanem minden népet a Kárpát-medencében. A Szent Korona tagja nem csak a magyar nép volt, hanem minden a magyar királyság alá tartozó más nép is. Magyarországon sohasem a nemzetállam eszméje uralkodott, hanem mindig a multinacionális gondolat – ellentétben minden más európai állammal kivéve a római birodalmat. A mai Európát is mérföldek választják el attól a multinacionális eszmétöl, amely biztosítaná több nép és kultúra együttélését. Nem véletlen, hogy itt, Magyarországon van az autonómia és a regionalizmus bölcsöje.

Az a három történelmi esemény, amelyre ma emlékezünk, szintén megmutatja a magyarság jövöbiztosító és iránymutató szerepét:

• Hunyadi három évvel Konstantinápoly eleste után gyözött Nándorfehérváron. Konstantinápoly eleste egy éles választóvonalat jelentett az európai történelemben. Nem csak a Bizánci Birodalom végét jelentette, hanem az európai középkor végét is. Ezt a körülményt Európában a mai napig nem tudják kellöképpen megérteni.
A Magyarság megmentette Közép-európát a Balkán sorsától, amely a Berlini szerzödésig 1878-ig a török birodalomhoz tartozott, s amely átvette a bizánci birodalom szerepét és bebetonozta a nyugati és keleti kulturkör különbségét – a mai napig.

• A Habsburgok elleni Rákóczi szabadságharc nem csak az önrendelkezési jog és nemzeti mozgalom történelmében fontos. Rákóczi évtizedekkel a francia forradalom elött, évtizedekkel Montesquieu elött már ugyanazokat az eszméket képviselte: szabadság, egyenlöség és a demokrácia elvét és ezzel korai uttöröje a francia forradalomnak.

• Az 56-os szabadságharc ismét egy klasszikus harc volt az önrendelkezési jogért és egyben harc a totalitarizmus és kommunizmus ellen - az elsö lépés volt a kommunizmus bukásához. 56 nélkül nem lett volna 89. Nem lenne a mai Európa.

De hogy néz ki ez a mai Európa ? Élt a lehetöségekkel, amelyek adódtak a kommunizmus bukása után ? Megvalósult az az európai ház, amiröl 89-ben álmodtunk, és amelyben - Mitterand francia elnök szavai szerint – minden nép otthon fogja érezni magát ?
Nem valósult meg. Az Euróeufória után jött az Eurószklerózis, amely most komához vezetett.
Európa komoly válságban van.

Ezen a helyen olyan érzésem van, hogy el kell hogy meséljem életem egyik legnagyobb élményét Mindszenty hercegprímással kapcsolatban, amikor az a megtiszteltetés ért, hogy bécsi tartózkodásának elsö születésnapi ünnepségen részt vehettem. A szentmise után a kápolna elötti szobában, a bécsi Pázmáneum II. emeletén, Mindszenty bíboros egy rövid beszédet tartott és Oswald Spengler könyvét, a „Der Untergang des Abendlandes „ A Nyugat bukását“ említette. Mindszenty nagyon lassan beszélt. És abban a pillanatban, amikor kimondta az utolsó szótagot – abban a pillanatban egy olyan erös földrengés kezdödött, amilyen Bécsben sohasem volt. Nagy zajjal, kinyíltak a gótikus oltárszárnyak, ingadozott padló mint egy hajón, nem tudtunk egyenesen állni. Lehulltak a tetöröl a cserepek és összetörtek az ott parkoló kocsik. Azt gondoltuk: „Most megtörtént“. Nem csak nekem, hanem mind a 15 jelenlévö személynek ez egy elfelejthetetlen esemény volt.

Ez egy jel volt.
Európa válságban van. Nem csak gazdasági, hanem mély identitásválságban is. Veszélyben vannak az európai értékek. Egy irányból a kegyetlen globalizáció támad, más irányból a fanatikus fundamentalisztikus iszlám. Veszélyben vannak a személyes, de a kollektív szabadságjogok is, föleg a hazához való jog.

Mi a teendö ? Újra kell egy nándorfehérvári csata ? Újra kell egy Rákóczi szabadságharc ? Újra kell egy 56-os felkelés ?

A mai veszélyek más jellegüek. Nem a katonai eröszak ellen kell harcolnunk, hanem eszmék ellen. Ez még sokkal nehezebb. Mert az ellenfél láthatatlan. Ez sokkal nehezebb, mert az ellenfél áldemokratikus formába bújik – az Egyesült Államok és Nagybritannia intö példák.
Ma nem szükséges fegyveres csatát vívni. Ami kell, az az, amit én neveznék „Szellemi honvédelmnek“ neveznék.. Szellemi honvédelemre van szükség. Védeni kell az európai értékeket a külsö támadások ellen.
De az ellenség bennünk is van : a közömbösség, az értéktelenség, az apátia, depresszió, gyávaság, félelem.
Talpra kell állnunk ismét, a történelem úgy látszik megismétlödik. Védeni kell magunkat, a Kárpát-medencei magyarságot, de egyben Európát is. Ismét védekezni kell, védeni kell az európai értékrendet mint 1456-ban, a szabadságjogokat mint 1703-ban és az önrendelkezést mint 1956-ban. Brüsszeltöl életfontosságú impulzusokat már nem lehet várni; ismét innen kell hogy jöjjön az impulzus, a történelmi tapasztalatokban gazdag Európa Közepéböl.

Nekünk van mit üzenni Európának és Európának van mit tanulnia tölünk. Az üzenet ugyanaz mint az elmúlt évszázadokban. Egy békés Európa csak a teljes és korlátlan népek szabadsága és önrendelkezési jogai alapján és az emberi méltóságot figyelembe véve lehetséges.

Van feladatunk. Mindannyiunknak. A szellemi honvédelemhez mindenkire szükség van. A szellemi honvédelemhez nem kell fegyver, de bátorság az kell.

A mai emléknap üzenete: legyünk méltóak öseinkhez, legyünk méltóak azokhoz, akikre a mai napon emlékezünk.
Legyen bátorságunk a történelemhez, legyen bátorságunk az igazsághoz, legyen bátorságunk önmagunkhoz.

Isten adja segítségét, Isten adjon eröt !
Eva Maria Barki

Időjárás
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
"...így készülünk szelíd háborúra,
mindig magunkért, soha mások ellen,
sót párolunk és vásznakat szövünk,
s míg kisebbítnek lassan megnövünk!"
Dsida Jenő
Nagy Lajos Király Magánegyetem
Sms-hirdetőfal
 

HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!