|
,... |
|
| |
|
Vegyes |
|
| |
|
Cikkek |
|
| |
|
Képgyűjtemény |
|
| |
|
Videók |
|
| |
|
Mit adtunk a világnak? |
|
| |
"Amit erő és hatalom elvesz
Azt ídő és kedvező szerencse
Ismét visszahozhatják.
De miről a nemzet félve a szenvedésektől
Önmaga lemondott,
Annak visszaszerzése mindíg nehéz
S mindíg kétséges"
Deák Ferenc |
Dvihally Károlyné/Oszuskó Sarolta/Sári néni
KOMÁROM
A Duna két partján
Fekszik két szép város.
Kettő van belőle,
Pedig csak egy város.
A trianoni átok
Miránk is lesújtott,
Ami egy volt egykor
Rögtön ketté válott.
Két ország városa lett
Egy-egy fele,
Szívünk azért
Csak egynek képzelte.
Egyikben születtem,
A másikban most élek,
Úgy,hogy a két partra
Mindig fájón nézek.
De jó lenne ha már
Végre eggyé válna!
S a Duna két partján
Mindenki,boldogan sétálna!
Dvihally Károlyné Sári néni
általános iskolai matematika tanárom verse
ŐSZ
Itt van már az ősz
S a ködök is vele,
Elérkezett végre
A gyümölcsök szürete.
Szedik már a szőlőt,
Préselik is gyorsan,
S folyik a finom must
A kádból legottan.
Ládákba kerül már
A sok finom alma,
Télen majd az lesz
Az elmúlt nyár jutalma.
Színes a sok levél
A fáknak ágain,
S lassan lehullanak
Megfáradtan megin.
A sok vándormadár
Készül,hogy induljon,
Az itteni tájtól
Egy időre búcsúzzon.
Szomorúan nézem,
S bánatos is vagyok,
Mert az elmúlások
Bíz oly fájdalmasok!
Dvihally Károlyné
|
Papp-Váry Elemérné (Sziklay Szeréna) HITVALLÁS Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában, Hiszek egy isteni örök igazságban, Hiszek Magyarország feltámadásában. Ez az én vallásom, ez az én életem, Ezért a keresztet vállaimra veszem, Ezért magamat is reá feszíttetem. Szeretném harsogni kétkedők fülébe, Szeretném égetni reszketők lelkébe, Lángbetűkkel írni véres magyar égre: Ez a hit a fegyver, hatalom és élet, Ezzel porba zúzod minden ellenséged, Ezzel megválthatod minden szenvedésed. E jelszót, ha írod lobogód selymére, Ezt, ha belevésed kardod pengéjébe, Halottak országát feltámasztod véle. Harcos, ki ezt hiszed, csatádat megnyerted, Munkás, ki ennek élsz, boldog jövőd veted, Asszony, ki tanítod, áldott lesz a neved. Férfi, ki ennek élsz, dicsőséget vettél, Polgár, ki ezzel kélsz, új hazát szereztél, Magyar, e szent hittel mindent visszanyertél. Mert a hit az erő, mert aki hisz, győzött, Mert az minden halál és kárhozat fölött Az élet Urával szövetséget kötött. Annak nincs többé rém, mitől megijedjen, Annak vas a szíve minden vésszel szemben, Minden pokol ellen, mert véle az Isten! Annak lába nyomán zöldül a temető, Virágdíszbe borul az eltiport mező, Édes madárdaltól hangos lesz az erdő. Napsugártól fényes lesz a házatája, Mézes a kenyere, boldogság tanyája, Minden nemzetségén az Isten áldása. Magyar! te most árva, elhagyott, veszendő, Minden nemzetek közt lenn a földön fekvő, Magyar legyen hited s tied a jövendő. Magyar, legyen hited és lészen országod, Minden nemzetek közt az első, az áldott, Isten amit néked címeredbe vágott. Szíved is dobogja, szavad is hirdesse, Ajkad ezt rebegje, reggel, délben, este, Véreddé hogy váljon az ige, az eszme: Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában, Hiszek egy isteni örök igazságban, Hiszek Magyarország feltámadásában! |
|
levelező |
|
| |
|
kép |
|
Tartalom | |
|
|
|
A Magyar Szent Koronáról |
|
A Szent Korona története az ÿrpád-kortól a XV. századig
( Rosiár László dr. jegyzete " A Honfoglalás Emlékezete 896 - 1996 " címû túramozgalomhoz)
1. Bevezetés 2. Nemzeti ereklyénk a Szent Korona, trónviszályok a XI. században 3. A XII-XIII. sz trónviszályai
4. A Szent Korona romantikus, szomorú, napjainkra felemelõ története 4.1. Az Árpád kortól a XV. századig
A megelõzõ (II. és III.) fejtegetésünkben tág teret adtunk az Árpád-ház tagjai között dúló trónviszályoknak. Tettük pedig két okból. Az egyik az indíték: érzékeltetni akartuk azt a mérhetetlen hatalmat, melyet a koronázás ténye nyújtott a megkoronázottnak. A másik pedig, hogy így vált érthetõvé - az egyébként feltétlenül tisztelni illõ - családi kapcsolatok széttörése.
Szent István
|
A kellõ jogi szabályozás hiányában ui. a senioratus elve (az idõsebb családtag joga) ütközött a primogenitura (az elsõszülöttet megilletõ jog) jogával.Ez az érdek vezetett a jobb sorsra érdemes Árpád-ház korai kihalásához, az Árpádokat sújtó sorstragédia beteljesüléséhez. Mindezek ellenére senki sem vitathatja az Árpád-házból származó Szt.István, Szt.László, Könyves Kálmán, III.Béla, IV.Béla királyok európai léptékû, valóban királyhoz méltó tetteit, törvényeit, s vélt, avagy valós botlásaik ellenére nagy formátumú uralkodói voltukat.
Írásunknak nem célja az Árpád-házi királyok köztörténeti bemutatása, így elégségesnek látjuk e rövid summázatot. A második fejezetben már részletesen foglalkoztunk a Szent Korona eredetével, s kialakult misztikus tiszteletével. Jelen fejezetben pedig felvázoljuk eseményekben gazdag történetét, a XV. századig bezárólag. |
Szent László
|
E sorok írója nem rejti véka alá, hogy a jelenleg a Nemzeti Múzeumban õrzött Szent Koronát a II.Szilveszter pápától küldött koronával azonosítja. Mellõzi mindazon nézeteket, feltevéseket, amelyek ezt tagadják. Bizonyítékul Csomor Lajos ékszerész megállapításait fogadja el. Erre a megfelelõ helyen visszatér.
A Szent Korona történetének elsõ kiemelkedõ pontja az 1000.év karácsonyán, Esztergomban István fejedelem királlyá koronázása. Az utolsó királykoronázás e században 1916. december 30-án történt Budapesten, a híres Mátyás templomban, midõn IV.Károly magyar király nyerte el a Szent Koronát. Talán indokolt, hogy bevezetésként magáról a koronázásról a kialakult szertartásrendrõl korhûen ejtsünk szót.
A koronázás az uralom ünnepélyes megkezdésének és az Egyház áldásának a kifejezõje, tehát nagy jelentõségû esemény. A király ezt a napot tekintette uralma kezdetének, ünnepélyes okleveleinek keltezésében fel is tüntette! Az Árpádok korában már törvényekben szabályozták, hogy ki és hol koronázhat Szt. István koronájával. [Árpádok hagyatéka III., Toboz, 4 (5), 1999.].
Európa nyugati felén István koronázása elõtt már kialakult a koronázási szertartásrend, azaz "ordo". Az ordokat a püspökök számára összeállított szertartáskönyvekben az un. Pontifikálé-kban találhatjuk meg. A többesszám azért indokolt, mivel a szertartásrend idõrõl-idõre változott, finomult. Irányadóvá vált a XIV. században XXII. János Pápa által hivatalossá nyilvánított szertartáskönyv.
|
A szertartásrend értelmében az ünnepélyes bevonulás után, az oltárra helyezik a koronázási jelvényeket. Szentmise közben a leendõ királyt két püspök kíséri a szertartást végzõ érsek elé. Az érsek felteszi a kérdést: Akarjátok-e királyotoknak a megjelent uralkodót? A jelenlévõk egyhangúan kiáltják: "Akarjuk!" és megéljenzik (vivát!) a leendõ királyt. természetesen a koronázásra meghívottak drágakövekkel ékes ruháikat veszik magukra, a püspökök teljes fõpapi díszben jelennek meg! A koronázás a külsõségekben a pompát tükrözi!
Mindez bevezetõje az avatásnak. A szentmise megszakad. A leendõ király ezután a bibliára vagy a koronázási eskükeresztre tett kézzel megesküszik a törvények megtartására a béke megõrzésére, hogy országát a legjobb tudása szerint kormányozza, az alattvalói jogokat tiszteletben tartva.
Az esküt követi a királyszentelés. Az érsek Isten áldását kéri és közvetíti a leendõ királyra, aki porig alázva magát az oltár lépcsõjére fekszik, tehát testének teljes hosszában érinti a földet. Majd az érsek szentelt olajjal keresztet rajzol a király jobb alkarjára és a lapockái közé. (A felkenés szimbóluma Sámuel próféta tettét örökíti meg.) A felkent uralkodó így elnyeri Isten áldását, szellemileg átalakul! Az uralkodó belsõ átalakulását - a szentmise folytatásával - a leendõ király átöltöztetésével (a sekrestyébe vezetve) szimbolizálják. A papok hosszú fehér inget adnak rá, az alszerpapok felsõruháját (dalmatica), a kesztyûket, bíborszínû lábbelit és végül Szt. István palástját öltik fel. A felöltöztetett leendõ király visszatér a templomba, az érsek elé. A szentmise ismét megszakad. |
Az érsek átadja a kardot, hogy a leendõ király megvédje az Egyházat, a Hazát, az özvegyeket, árvákat, az ország népét. Majd a Pontifikálé legfontosabb mozzanata: a koronázás következik. A jelenlévõ püspökök kezükben tartják az érsek által az oltárról levett koronát, s az érsek irányításátval a leendõ király fejére teszik, mondván: "Vedd az ország koronáját ... értsd meg, hogy az a szentség dicsõségét és tisztességét és a bátorság erényét jelenti ... és az örök üdvösség díjával koronázva vég nélküli dicsõséggel tündökölj ... Ámen!"
A korona feltétele az egész ünnepség fénypontja! Ettõl aperctõl kezdve: "Isten kegyelmébõl Magyarország királyává" vált az uralkodó. A jelenlevõk háromszoros "vivat"-ja hangzik el. Majd az érsek átadja a jogart és az országalmát, a trónszékhez vezeti és mondja: Állj itt és tartsd meg mostantól fogva ezt az Isten hatalmából püspökeid által kijelölt helyet!" |
|
A szertartás a "Te Deum"-mal [Téged Isten dicsérünk] ér véget. A késõbbiek során a király részérõl a koronázási hitlevél kiadása kerül be a szertartásrendbe. III. Béla király koronázásakor 1172-ben kiadott oklevele, a hitlevél elsõ csírája. Minderrõl lásd bõvebben Bartoniek Emma: A magyar királykoronázások története címû mûvét (Akadémiai kiadó, 1939.)
A Szent Korona története az Árpád-korban.
A korona az Árpádok korában csak egy ízben hagyta el a Magyar Királyság területét. 1204-ben Imre király meghalt, s gyermeke III.László ellen támadt a nagybácsi, Endre herceg. Az anyakirályné, Aragoniai Konstancia kisfiával és a koronával együtt Ausztriába menekült. A csecsemõ király nemsokára meghalt, holttestével együtt a koronát is visszahozták Székesfehérvárra. Az 1241-42. évi tatárjárás alatt IV.Béla király a koronázó jelvényeket Szent István ereklyéivel együtt az akkor a magyar felségterülethez tartozó Dalmáciába menekítette, ahonnan már 1245-ben visszakerültek õrzõhelyükre Székesfehérvárra.
A Szent Korona története a XIV-XV. században
A korona kalandos korszaka 1301-ben az Árpád-ház kihalásával kezdõdik, amidõn egymás után három trónkövetelõ lépett fel. Az Anjou-házbeli Károly Róbertel szemben 1301-ben Vencel cseh herceg koronáztatta meg magát Székesfehérváron a Szent Koronával. Midõn Károly Róbert kiszorította õt, a koronával együtt Csehországba tért haza. A Szent Koronát átadta újabb trónkövetelõnek.
|
Ottó bajor herceg, egyben Vencel rokona, miután a magyar urak egy része királlyá választotta, 1305-ben Magyarországra jött. Útjában valahol Bécs és a magyar határ között elvesztette a csobolyóba rejtett koronát. A Magyar Krónika csodának tulajdonítja, hogy a korona keresésére visszaküldött vitézek a forgalmas úton sértetlenül találták meg a csobolyót, benne a koronával. A megkoronázott Ottó a koronával Erdélybe vonult, az erdélyi vajdához, Kán Lászlóhoz, hogy leányát feleségül vegye, uralmát megszilárdítandó. László vajda elfogta õt, a koronát elvette tõle és a megkoronázott királyt futni hagyta. Kán László - a nagyhatalmú erdélyi vajda - helyesen mérte fel az erõviszonyokat, midõn 1310. április 8-án kelt hûségnyilatkozatában Károly Róbert mellé állt. |
" ... ettõl a naptól és órától fogva Károlyt Isten kegyelmébõl Magyarország királyának elismerjük, természetes és törvényes urunknak elfogadjuk ... Országának koronáját pedig a kijelölt napig (1310. július 1.) ... neki visszavisszük ... Kelt Szegeden, a Judica me vasárnapot követõ negyedik napon, az Úr 1310.évében."
A Judica me vasárnap a Húsvét elõtti második vasárnap. I. Károlyt 1310. augusztus 27-én, Székesfehérvárott Tamás esztergomi érsek, Szt. István koronájával - immár törvényesen - Magyarország királyává koronázta (3. koronázás). Anjou-házbeli királyaink pompásan kiépítették visegrádi palotájukat és a Szent Korona új õrzési helyéül Visegrádot jelölték ki, meghagyva azonban Székesfehérvárt a koronázás helyéül. I. Károly és I. (Nagy ) Lajos uralkodásának szilárd évtizedei után azonban újabb nyugtalan idõszak következett.
1382-ben Nagy Lajos idõsebb lánya, a 12 éves Mária lépett a trónra. Helyette Erzsébet anyakirályné és Garai Miklós nádor gyakorolta a tényleges hatalmat. A fõurak egy csoportja Nápolyból meghívta a magyar trónra az ugyancsak Anjou-házbeli Durazzói Károly herceget, Nagy lajos neveltjét. Károly - Magyarországon alacsony termete miatt Kis Károlynak nevezték - 1385. december 31-én, Székesfehérvárott magyar királlyá koronáztatta magát, noha felesége ezen tervét kezdettõl fogva ellenezte. Erzsébet, az anyakirályné trónbitorlónak nevezte Kis Károlyt (aki egyébként a Nápoly-Szicíliai királyság uralkodója is volt) fejének a vesztére szervezkedett. Segítségét ajánlotta a nádor Garai Miklós. A merényletet Forgách Balázs 1386. február 7-én hajtotta végre az anyakirályné közremûködésével. A súlyosan megsebesült királyt Budáról - kérésére - Visegrádra szállították. Kellõ ápolás hiányában február 24-én vagy 27-én halt meg. Mivel VI. Orbán pápa 1385. február 2-án õt kiközösítette (az ok: a pápa támogatta Károly nápolyi királyságát, az mégis ostrom alá vette a pápát Nocera várában), a temetetlenül bomló holttestnek IX. Bonifác pápa 1390-91 körül engedélyezte a végtisztesség megadását a Visegrád melletti bencés monostorban.
A hazai nápolyi párt tagjai 1386. nyarán Erzsébet anyakirálynét és leányát, Mária királynõt fogságra vetették. Az anyakirálynét, Kis Károly halálának egy éves évfordulóján leányának szemeláttára megfolytották, õt azonban nem bántották. Fogságából jegyese, Zsigmond szabadította ki, akihez - a korábbi házassági szerzõdés alapján még abban az évben férjhez is ment. Zsigmond ennélfogva magyar királlyá lévén véres bosszút állt a felségsértõkön.
Zsigmond félszázados uralkodása idején a Szent Korona jobbára a budai várban biztonságban volt. Halála után veje, Habsburg Albert lépett a trónra. 1438. január 1-jén koronázták meg. Ezt követõen a korona sem Budára sem Visegrádra nem került, hanem Pálóczi György érsek õrizetében maradt Esztergomban. Albert király csak az érsek halála után vitette át a koronát Visegrádra a várba. Majd Albert király táborba szállt, vérhasban megbetegedett és 1439. október 27-én Neszmélyben meghalt. Özvegye, az áldott állapotban lévõ Erzsébet királyné (Zsigmond király leánya) a koronát maga és születendõ gyermeke számára akarta biztosítani, s a visegrádi vár várnagyává unokatestvérét, Garai László nádort tette meg.
|
Az ország elõkelõi azonban nem kértek sem az asszony, sem a - még meg sem született - gyermekkirály uralmából. Küldöttség ment I. Ulászló lengyel királyhoz, hogy vállalja el a magyar királyi méltóságot is. Erzsébet ekkor kétségbeesett lépésre szánt el magát: udvarhölgyével, Kottanner Jánosnéval ellopatta a visegrádi várból a koronát!
A Szent Korona történetében egyedülálló cselekményrõl emlékirat készült. Kottanner Jánosné szemtanúként, kitûnõ megfigyelõ készséggel, pontos és megbízható részletekkel, érdekfeszítõen mondja el az eseményeket. Az emlékirat német nyelvû. Egyetlen kézirata a bécsi Nemzeti Kövtárban található (2920.sz.). Az emlékiratot nem Kottanner Jánosné kezeírása, hanem egy íródeákkal foglaltatta írásba. |
Részletek az emlékiratból:
" ... Cillei Ulrik gróf eljött akkor õnagyságához s együtt megtanácskozták, hogyan lehetne valami okosat kitalálni, hogy a Szent Koronát a visegrádi várból kihozhassák. Nagyságos úrnõm akkor hozzám jött, hogy én tegyem meg ezt, mivel senki sem ismeri annyira a körülményeket, mint én, akiben ezen felül még meg is bízik. Én bizony nagyon megijedtem, mert ez súlyos kockázat volt számomra és kis gyermekeim számára s azon tépelõdtem mitévõ legyek? Senkitõl sem mertem tanácsot kérni csak Istentõl ..."
Merész vállalkozás volt és óriási kockázattal járt, hiszen ha hõsnõnket rajtakapták volna a várnagy emberei, gondolkozás nélkül megölik. A korona szent volt, szent tárgyat ellopni - egy pillanatig sem vitás - szentségtörés, semmiféle korabeli bíróság nem hozhatott volna más ítéletet, mint a halálbüntetést. A kockázat vállalását indokolta, hogy Kottannerné nemcsak odaadó híve volt Erzsébet királynénak, hanem bizalmas barátnõje is!
" ... Amikor azután elérkezett az igazi ideje annak, hogy Isten csudatételét véghez vigye, egy férfiút küldött nekünk, aki elvállalta, hogy kihozza a Szent Koronát. Ez magyar volt, ... nak hívták, hûségesen, okosan, férfihoz méltóan fogott neki a dolognak, ... szereztünk néhány lakatot és két reszelõt. ... A várnagy ekkor gyöngélkedett, mégis szándékában állt, hogy az ajtó elé feküdjön, amely elsõ bejáratul szolgált a Szent Koronához. Betegsége súlyosbodott ... Ezért vászon kendõcskét borított arra a lakatra, amelyet mi a sarokvas mellé tettünk ... s pecsétet nyomott rá. Amikor megérkeztünk a visegrádi várba, az udvarhölgyek megörültek, hogy nagyságos úrnõnkhöz kell utazniok. ... Az aki velem volt, szintén bejött a hölgyek szobájába ... Hozzám pedig így szólt: "Asszonyom nézzen utána, hogy világítani tudjunk! " Én megkértem egy öregasszonyt, hogy adjon néhány szál gyertyát ... odaadtam segítõtársamnak ... neki adtam a lakatokat is ... nagyságos úrnõm kis pecsétnyomóját ... Akkor õ a lakatról a rápecsételt kendõcskét levette ... és keményen dolgozott ... és a reszelés zaja kivehetõen hallatszott. ... én mindent jól hallottam, s nagy félelmemben kértem Istent legyen mellettem és segítõtársaim mellett. Imádságom végén felálltam. ... Segítõtársam már szembe jött velem azzal, hogy sikerült ... s Szent Korona egészen szabaddá vált ... mindenütt betettük az ajtókat, lakatokat vertünk rájuk ... újra rányomtuk nagyságos úrnõm pecsétjét, a külsõ ajtót bezártuk, visszatettük a kendõcskét ... ahogy a várnagy odatette. ... A Szent Koronát a kápolnán keresztül vittük ki, ahol Szent Erzsébet nyugszik, ide én Kottanner Jánosné egy miseruhával és egy oltárterítõvel tartozom, ezt László király nagyságos uram fizesse meg. Itt társam fogott egy vörös bársonyvánkost. ... a Szent koronát beletette a vánkosba, majd újra bevarrta."
A Szent-Erzsébet kápolna a visegrádi vár asszonyházának a földszintjén volt, Árpád-házi Szent Erzsébet (1207-1231) sohasem nyugodott itt. A kápolnából csigalépcsõ vezetett a királyné emeleti lakosztályába, onnan ugyancsak csigalépcsõ az ötszögû torony földszintjén levõ kincseskamra elõterébe. Innen vezetett egy ajtó a királyné kincseskamrájába, sonnan egy újabb ajtó a királyi kincseskamrába, a korona õrzési helyére.
" Már majdnem teljesen megvirradt, felkeltek az udvarhölgyek és mindenki más is, hogy elinduljanak. ... Mikor készen voltak, hogy útra kelhessünk, az aki velem volt aggódott, fogta a vánkost, amelybe a Szent Korona be volt varrhva, szolgájának a gondjaira bízta, hogy vigye ki a vánkost, ócska tehénbõrt borított rá, ennek hosszú farka volt, amely lelógott, úgyhogy mindenki elkezdett nevetni. ... Amikor odaértünk a fogadóhoz, ahol enni szándékoztunk, a derék fickó fogta a rábízott vánkost és velem szemben letette egy asztalra, így amíg ettünk a szemem elõtt volt. Amikor az evéssel végeztünk a vánkost megint a szánra tette, és a sötét éjszakában tovább utaztunk. Így érkeztünk a Dunához. ... Rámentünk a jégre, úgy a Duna közepe táján az udvarhölgyek szekere alatt beszakadt ... senki sem került a jég alá, de minden más holmi leszóródott, részben a vízbe, részben a jég alá. ... a legelõkelõbb udvarhölgyeket magamhoz vettem a szánra és Isten segítségével így értünk át a jégen. Amikor Komáromban a palotás házhoz érkeztünk, akkor az aki velem volt és velem együtt szabadult meg gondjaitól fogta a vánkost a Szent Koronával és arra a helyre vitte, ahol jó oldalom alatt volt. ... "
Aznap éjjel (1440. február 21.), amikor Kottannerné és ismeretlen segítõtársa a koronával Komáromba érkeztek, Erzsébet királynõnek valóban fia született, a késõbbi V. László. Erzsébet ragaszkodott hozzá, hogy a magyar trón fiát illeti örökség jogán. Ezért május 15-én megkoronáztatta csecsemõ fiát. A koronázás teljesen szabályos volt. Fehérvárott és a Szent Koronával történt, a szertartást az esztergomi érsek, Szécsi Dénes bíboros végezte.
A fõpapok és fõurak többsége azonban ragaszkodott a már megválasztott Ulászló megkoronázásához. Mivel a Szent Korona Erzsébet királyné birtokában volt, Szécsi Dénes esztergomi érsek Szent István fejereklyéjérõl levett koronával 1440. július 17-én koronázta meg Ulászlót Székesfehérvárott (oklevél kibocsájtása).
I.Ulászló, magyar király a várnai csatában 1444. november 10-én elesett, Hunyadi János kormányzósága alatt a királyi hatalom V. László (Habsburg) királyt illette haláláig (1457). Intermezzo: Erzsébet királyné jövedelme egyre inkább csökkent, így 1441. február 25-én ismét meghökkentõ lépésre szánta el magát., s a Szent Koronát 8.000.- aranyforintért elzálogosította frigyesnek, akit III.Frigyesként emlegetnek a történészek. A Szent Korona most elõször bevonult a Habsburgok kincsestárába, majd ezt követõen még csaknem negyedszázadig maradt III.Frigyes hatalmában. Az ország urai ismételten kérték a császárt, hogy adja vissza a koronát, de Frigyes csak arra volt hajlandó, hogy 1452-ben visszaengedte V.Lászlót Magyarországra. A koronát, mivel V.Lászlót már megkoronázták, nem küldte vele!
Mátyás király, trónra lépte után, szintén megkísérelte az elzálogosított kincset visszaszerezni, sajnos eredménytelenül. Hála Vitéz János diplomáciai ügyességének és Mátyás bõkezûségének 1463-ban sikerült nyolcvanezer ( ! ) - más nézet alapján hatvanezer - aranyért visszaváltani az elzálogosított koronát.
Mátyás király - még a koronázást megelõzõen - 1463 végén Jajca várához vonult, hogy azt a törököktõl visszavéve méltó haditettel emelje a koronázás fényét. Három havi ostrom után Haram bég, szabad elvonulás fejében átadta a várat. Így már semmi sem állt Mátyás útjában, hogy dicsõ haditette után 1464. március 30-án Szécsi Dénes esztergomi érsek Székesfehérvárott, a bazilikában fejére helyezze Szent István koronáját.
Frigyes császár ravaszsága és elõrelátása nem ismert határt. A váltságdíjon felül további szerzõdéshez kötötte a korona visszaadását. Eszerint Frigyes császár és utódai nem tartanak igényt a magyar trónra. Ha azonban Mátyás törvényes utód nélkül halna meg, úgy a korona a Habsburgokra száll, s vele együtt az ország uralma is. Mátyás király - ereje teljében - lévén 20 éves, elfogadta e szerzõdést. III.Frigyes noha jóval idõsebb volt túlélte Mátyást, így a Habsburg-ház e szerzõdésre hivatkozva léphetett fel 1490-ben még eredménytelenül, 1526-ban azonban 400 évre szólóan trónigényével.
| |
|
|
Az Igazat…
Az Igazat tudni,
látni és érezni
egyedül,magában
még nem elég,
az Igazat ki is
kell mondani,
akkor is,ha ezért
a bér a vég.
Paudits Zoltán
Lelkemen
galambok
ülnek,
csillagok
fényében
álmokat
szülnek.
Feltámad
végtelen
vágyam,
"átfestett"
Hazámat
megint
Magyarnak
lássam!
Paudits Zoltán
|
|
_ |
|
2025. Január
H | K | S | C | P | S | V | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 |
|
| | |
|
Levelező lista |
|
| |
|
Kategorizált nemzeti honlapok |
|
| |
|
Komáromi honlapok |
|
| |
|
erdely.ma hírei |
|
| |
|
néhány szó Komáromról |
|
| |
Lengyel Károly
KIHALTAK
Hazudni lehet, amíg valaki elhiszi Remegve félve, éjt nappallá téve Csak a való meg ne születhessen Csak az igaz ne lépjen a fénybe Lehet verni ezreket az utcán Szabad temetni ezernyi ártatlant Csak nékik hazájuk ne legyen Csak ne hallják szavukat Földelni múltat fehér ingben Arccal lefelé kátránypapírban Majd őrizni, hogy meg ne leljék Hiszen bármikor feltámadhat Mi változott itt ötven év alatt? Nincsenek köröttünk szuronyok? Nincs. De mellettünk a poloskahad Hitelből épít vetített tornyot Pőre koldusként hantról hantra Jövőnk fejfáit simítjuk Hol barázda végén tábla hirdeti Magánterület s megtorpanunk Vágta helyett feszes a vigyázz Markolat helyett hurkot ölelünk Elvetélt dac és büszke gyász Nem lesz hol kísértenünk Szóközeinket is szabványosítják Birodalmi sorszámot kapunk Új heródesek rágják álmainkat Az égre is csak festik a Napot Mi végre volt hát ezer év? Most parancsra levésik nevünket Talpak nyoma véres zászlónkon Szélszőtte az utolsó lehelet Engedetlen szíveinket kivájják Fejünkre szórva átkokat Könnytenger vár meg virágeső Víznek adják szép hamvainkat Vérünkkel szentelnek honrablást Időbuborék leszünk a világban Porosodó múzeumi látvány. A tárlófelirat szerint kihaltak.
Budapest, 2007. január 21.
|
Az Összmagyar Testület Nyilatkozata
Testületünk súlyos aggodalmának ad hangot és tiltakozik,hogy a kormány elhenyagolta sz 1456-os világraszóló magyar diadal emlékének méltó megőrzését,nemzetközi népszerűsítését,és megfelelő közvetítését a világ közvéleményének megnyerésére.Az évforduló módot adott volna Hazánk akkori és mostani szerepének kiemelkedésére,a nyomasztó gazdasági gondok ellenére az ország megítélésének javítására.
Különösebb anyagi ráfordaítás nélkül bebizonyíthatjuk,hogy Európa védelme-bátran hozzátehetjük,minden egyes ma virágzó nyugateurópai ország jóléte-jórészt erre az elsöprő győzelemre és a szinte egyedül vállalt önfeláldozó ádozatukra vezethető vissza.Tagságunk folytán az Európai Unió a legjobb keret a közös történelmi múlt hangsúlyozására.
Mivel a kormány tagjai sikeres üzletemberek,a marketing egyik alaptörvényére hivatkozunk.Magyarország"eladását"a nemzetközi megítélésben semmiképp nem a privatizációval,az utolsó megmaradt,nekünk is jelentős hasznot hozó értékeinktől bármi áron megszabadulással kell lebonyolítani.
Megfelelő eszközökkel tudatosítsa a kormány,hogy 1456-ban Európa védelmét Magyarország és a benne békésen együtt élő nemzetiségek összefogésa,a közös Haza szeretete és az áhított jövő építésének elpusztíthatatlan vágya vitte diadalra.Történelmi tény,Európa akkor az egész ismert világot jelentette,így a világraszóló győzelem az egész emberiség kultúrkincseinek megőrzését jelentette.Ez az együvé tartozás sokat segítene az Osztrák-Magyar Monarchia és Magyarország szétzúzását még ma is nyögő közép-európai tudat görcseinek feloldásában.Még nem késő,hogy 1456 üzenetét összekapcsoljuk a megtisztelő kerek évfordulók okán az 1956-os forradalmunk és szabadságharcunk méltó megünneplésével.Mindezekért Testületünk elvárja az elkövetett mulasztások haladéktalan jóvátételét,ezért
FELHÍVJA A KORMÁNYT,
intézkedjék a megfelelő lépések megtételére és erről az országot tájékoztassa.Mind a világ legnagyobb taglétszámú magyar civil szervezete,Testületünk fönntartja Alapszabály szerinti elidegeníthetetlen jogát,hogy állásfoglalását a világ közvéleménye elé tárja.
Budapest,2006. július 26.
az Összmagyar Testület Elnöksége
Dr.Molnárfi Tibor
Katona Szabó István
EMLÉKEZÉS A GYÖZTES NÁNDORFEHÉRVÁRI DIADAL 550. II. RÁKÓCZI FERENC SZÜLETÉSÉNEK 330. 1956-os NAGY MAGYAR FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC 50. ÉVFORDULÓJÁRA
Nincs még egy nép, mely olyan sok szabadságharcot vívott volna, amely újra és újra kiállt a szabadság védelméért - védte nem csak a saját nemzetét, hanem egész Európát .
Nincs még egy nép, amely annyi kudarc és vereség után ennyire tudna szenvedni akár az önfeladásig. Nincs még egy nép, amely a szenvedések után hihetetlen erövel újra és újra talpra áll – mint a magyar nép.
A történelem nem kímélte a magyar népet. Állandó veszélyben forgott léte, veszélyeknek volt kitéve keletröl és nyugatról egyaránt. A magyar királyság soha nem támadott, mindig csak védekezett. Nem csak önmagát védte, hanem minden népet a Kárpát-medencében. A Szent Korona tagja nem csak a magyar nép volt, hanem minden a magyar királyság alá tartozó más nép is. Magyarországon sohasem a nemzetállam eszméje uralkodott, hanem mindig a multinacionális gondolat – ellentétben minden más európai állammal kivéve a római birodalmat. A mai Európát is mérföldek választják el attól a multinacionális eszmétöl, amely biztosítaná több nép és kultúra együttélését. Nem véletlen, hogy itt, Magyarországon van az autonómia és a regionalizmus bölcsöje.
Az a három történelmi esemény, amelyre ma emlékezünk, szintén megmutatja a magyarság jövöbiztosító és iránymutató szerepét:
• Hunyadi három évvel Konstantinápoly eleste után gyözött Nándorfehérváron. Konstantinápoly eleste egy éles választóvonalat jelentett az európai történelemben. Nem csak a Bizánci Birodalom végét jelentette, hanem az európai középkor végét is. Ezt a körülményt Európában a mai napig nem tudják kellöképpen megérteni. A Magyarság megmentette Közép-európát a Balkán sorsától, amely a Berlini szerzödésig 1878-ig a török birodalomhoz tartozott, s amely átvette a bizánci birodalom szerepét és bebetonozta a nyugati és keleti kulturkör különbségét – a mai napig.
• A Habsburgok elleni Rákóczi szabadságharc nem csak az önrendelkezési jog és nemzeti mozgalom történelmében fontos. Rákóczi évtizedekkel a francia forradalom elött, évtizedekkel Montesquieu elött már ugyanazokat az eszméket képviselte: szabadság, egyenlöség és a demokrácia elvét és ezzel korai uttöröje a francia forradalomnak.
• Az 56-os szabadságharc ismét egy klasszikus harc volt az önrendelkezési jogért és egyben harc a totalitarizmus és kommunizmus ellen - az elsö lépés volt a kommunizmus bukásához. 56 nélkül nem lett volna 89. Nem lenne a mai Európa.
De hogy néz ki ez a mai Európa ? Élt a lehetöségekkel, amelyek adódtak a kommunizmus bukása után ? Megvalósult az az európai ház, amiröl 89-ben álmodtunk, és amelyben - Mitterand francia elnök szavai szerint – minden nép otthon fogja érezni magát ? Nem valósult meg. Az Euróeufória után jött az Eurószklerózis, amely most komához vezetett. Európa komoly válságban van.
Ezen a helyen olyan érzésem van, hogy el kell hogy meséljem életem egyik legnagyobb élményét Mindszenty hercegprímással kapcsolatban, amikor az a megtiszteltetés ért, hogy bécsi tartózkodásának elsö születésnapi ünnepségen részt vehettem. A szentmise után a kápolna elötti szobában, a bécsi Pázmáneum II. emeletén, Mindszenty bíboros egy rövid beszédet tartott és Oswald Spengler könyvét, a „Der Untergang des Abendlandes „ A Nyugat bukását“ említette. Mindszenty nagyon lassan beszélt. És abban a pillanatban, amikor kimondta az utolsó szótagot – abban a pillanatban egy olyan erös földrengés kezdödött, amilyen Bécsben sohasem volt. Nagy zajjal, kinyíltak a gótikus oltárszárnyak, ingadozott padló mint egy hajón, nem tudtunk egyenesen állni. Lehulltak a tetöröl a cserepek és összetörtek az ott parkoló kocsik. Azt gondoltuk: „Most megtörtént“. Nem csak nekem, hanem mind a 15 jelenlévö személynek ez egy elfelejthetetlen esemény volt.
Ez egy jel volt. Európa válságban van. Nem csak gazdasági, hanem mély identitásválságban is. Veszélyben vannak az európai értékek. Egy irányból a kegyetlen globalizáció támad, más irányból a fanatikus fundamentalisztikus iszlám. Veszélyben vannak a személyes, de a kollektív szabadságjogok is, föleg a hazához való jog.
Mi a teendö ? Újra kell egy nándorfehérvári csata ? Újra kell egy Rákóczi szabadságharc ? Újra kell egy 56-os felkelés ?
A mai veszélyek más jellegüek. Nem a katonai eröszak ellen kell harcolnunk, hanem eszmék ellen. Ez még sokkal nehezebb. Mert az ellenfél láthatatlan. Ez sokkal nehezebb, mert az ellenfél áldemokratikus formába bújik – az Egyesült Államok és Nagybritannia intö példák. Ma nem szükséges fegyveres csatát vívni. Ami kell, az az, amit én neveznék „Szellemi honvédelmnek“ neveznék.. Szellemi honvédelemre van szükség. Védeni kell az európai értékeket a külsö támadások ellen. De az ellenség bennünk is van : a közömbösség, az értéktelenség, az apátia, depresszió, gyávaság, félelem. Talpra kell állnunk ismét, a történelem úgy látszik megismétlödik. Védeni kell magunkat, a Kárpát-medencei magyarságot, de egyben Európát is. Ismét védekezni kell, védeni kell az európai értékrendet mint 1456-ban, a szabadságjogokat mint 1703-ban és az önrendelkezést mint 1956-ban. Brüsszeltöl életfontosságú impulzusokat már nem lehet várni; ismét innen kell hogy jöjjön az impulzus, a történelmi tapasztalatokban gazdag Európa Közepéböl.
Nekünk van mit üzenni Európának és Európának van mit tanulnia tölünk. Az üzenet ugyanaz mint az elmúlt évszázadokban. Egy békés Európa csak a teljes és korlátlan népek szabadsága és önrendelkezési jogai alapján és az emberi méltóságot figyelembe véve lehetséges.
Van feladatunk. Mindannyiunknak. A szellemi honvédelemhez mindenkire szükség van. A szellemi honvédelemhez nem kell fegyver, de bátorság az kell.
A mai emléknap üzenete: legyünk méltóak öseinkhez, legyünk méltóak azokhoz, akikre a mai napon emlékezünk. Legyen bátorságunk a történelemhez, legyen bátorságunk az igazsághoz, legyen bátorságunk önmagunkhoz.
Isten adja segítségét, Isten adjon eröt ! Eva Maria Barki |
|
|
Időjárás |
|
A részletekért klikk a képre. | |
"...így készülünk szelíd háborúra, mindig magunkért, soha mások ellen, sót párolunk és vásznakat szövünk, s míg kisebbítnek lassan megnövünk!"
Dsida Jenő |
|
Sms-hirdetőfal |
|
| |
|
|