Karácsonyi magyar népszokások
Mendikálás,Kántálás,Pásztorjárás,Ostyahordás,Pásztorok karácsonyi vesszőhordása,Regölés,Borszentelés,Aprószentek napja,KRISZTUSVÁRÁS
Magyarországon a tél beköszöntével,december elejétől a hagyományoknak megfelelően kezdetét veszik a különféle népszokások,amelyek szorosan kötődnek a szent ünnephez.
Elevenítsünk fel néhány ilyen népszokást az ismeretlenebbek közül:
Mendikálás Az elnevezés(mendieare=koldulni)a szokás adománygyűjtő jellegére utal.Elsősorban a gyerekek jártak adományt kérni ez idő tájt.Kisebb-nagyobb csoportokba verődve bekéredzkedtek a házakhoz és némi ajándék fejében karácsonyi énekeket énekeltek.
Kántálás Kántálásnak nevezték a karácsonyi énekes,verses köszöntőt.Az elnevezés a köszöntő énekes jellegére utal,mivel énekkel köszöntötték a ház lakóit.Elsősorban a felnőttek jártak kántálni este,az éjféli órákig.
Pásztorjárás A pásztorjárás szereplői karácsony este éjfélig járták a házakat.Kifordított bundát viseltek,tarisznyát tettek a vállukra,kezükben pásztorbotot tartottak.a kispásztor vitte a betlehemi jászolt.Énekeket adtak elő,majd a végén adományokat vártak a ház urától.
Ostyahordás Karácsony böjtjén,vagy,néhány nappal előtte,a kántortanító az iskolás gyerekekkel minden családnak megfelelő számú ostyát küldött.Az ostya a karácsonyi vacsora fontos része volt,amelyet több helyen mézzel,fokhagymával együtt ettek.
Pásztorok karácsonyi vesszőhordása Karácsony előestéjén a pásztorok vesszőkkel jártak,amelyekből a gazdasszony a kötényével húzott ki néhány szálat azért,hogy az állatai a következő évben egészségeseklegyenek.A vesszőért a pásztornak bort,cipót,esetleg pénzt is adtak.A gazdasszony a vasszővel megveregette a jószágokat,hogy egészségesek legyenek.
Regölés István napjától,december 26-tól újévig jártak a regősök.A regölés lényegében természetvarázsló énekmondás,köszöntés-bőségvarázsló,párokat összeboronáló,adománygyűjtő szokás volt.Különféle énekeket adtak elő és jókívánságokat mondtak a ház lakóinak.
Borszentelés December 27-én,Szent János napján szokás volt a bor megáldása.Ezen a napon minden család bort vitt a templomba,amelyet a pap megáldott.A szentelt bornak mágikus erőt tulajdonítottak.Beteg embert,állatot gyógyítottak vele,öntöttek belőle a boroshordókba,hogy ne romoljon el a bor.
Aprószentek napja (december 28.) A Heródes parancsára tömegesen kivégzett betlehemi kisdedek emlékünnepe.Eprószent minden fiúcsecsemő,akit Heródes király a gyermek Krisztus keresésekor megöletett.Az Aprószentek-napi vesszőzés,az újesztendei szerencsekívánás különös fajtája.a gyanútlan gyermeket a szomszédba küldték,ahol megvesszőzték,hogy egészséges maradjon.
KRISZTUSVÁRÁS
Közölte Tanító Béla
Szent András hava, Karácsony hava
A régi ember gondolkodásában, szakrális gyakorlatában az esztendő adventtel kezdődött. Advent adta elejét az egyházi évnek is. A Nap ilyenkor igen alacsonyan jár, ködösek a hajnalok, a rontást hordozó sötét napok, de egyben a várakozás, a készület, a reménykedés időszaka ez. A hajdani falu népe a sötétség adta szorongást, szórtságot, a betegségnek ágyazó rosszat a karácsonyi készület rítusaival oldotta, zavarta el.
Az ember testéből, lelkéből, s a rábízottak sokaságából is űzte a gonoszt, hiszen az õ dolga volt a Teremtő akarata okán, hogy a jószág az istállóban, ólban, a kert, a mező, az erdő, a vizek is épek maradjanak (mert a régiek hitték a teremtett világ misztikus egybetartozását, hitték annak hierarchikus rendszerét - az életet), rendezetten várják a gazdával együtt a csodát, a Nap téli fordulatát, Fény-Krisztus születését.
A régi ember testi vágyát, az ölelés és az étvágy pirosát böjttel, sötét öltőzettel, s ezernyi szent cselekvéssel tartotta távol, hogy lelke szűzi fehéren izzon, hogy a születés az ő cselekvő részvételével, vele, benne mehessen végbe.(1)
A karácsonyvárás egyik jellemző játéka volt Luca-nap hajnalán, amikor föltámadni készül éppen a bágyadt, alig-életű Nap, a tyúkok karikában etetése. Régi kocsikerék vagy hordó abroncsába szórta a gazdaasszony a szemet, s az ilyenkor naphosszat káráló aprójószág, a zűrzavart kavaró tyúksereg "dödörgővé" vált, összeszedte magát; s ráncba szedődött ezáltal a gazda is és a rábízott mindenek.
A misztikus éjjelen, a karácsony éjféli mise után "mártonvesszővel" ébresztették, zavarták ki az ólból a tyúkot, s az lármázott, riadót tett: megszületett a fény, bennünk velünk van Jézus, a gyermekisten moccanjon, mozduljon hát a világ!
A karácsonyi ünnepkör valahány rítusát a "zárt" és "nyitott" kettőssége jellemezte. Fény-Krisztus születését szórtságot űző, rendeződést, csöndet, zártságot varázsló játékok előzték; a misztikus pillanatot követően pedig a moccanást, a nekiindulást, a nyitottságot ösztönözték a rítusok. Téves tehát - egyebek között - azt állítanunk és hinnünk, hogy a betlehemezés keresztény szokása az egyházak ellenkezése, tiltása okán (bár az egyházak ezen törekvése sajnos valóságos) fokozatosan kiszorult a karácsonyi ünnepkörből a pogánynak ítélt regölés; hiszen az előbbi a születésnek "ágyazott", a születéshez rendezte az ember lelke-kedvét, míg az utóbbi a születés utáni "kötelező" nekündulást szorgalmazta; és mindkettőben, más-más arányban ugyan, de megtalálható az ún. pogány elem csakúgy, mint a kozmikusan keresztény. (Ez még akkor is így igaz, ha a bukovinai székelyek -föltehetően az ortodox környezet hatására - karácsony vigíliáján kezdték a betlehemjárást, s vízkeresztkor, az ortodox egyház karácsonyán fejezték be azt. A Kárpáthaza minden vidékén advent adta a betlehemezés alkalmát.)
Az emberéletben a Nyilas időszaka a purgatóriummal, a "köztes léttel" rokon. (Nem véletlen, hogy Alexandriai Katalin közbenjárásával a tisztítótűzből szabadulhat meg a lélek!) A léleknek a régiek hite szerint el kell szakadnia minden földi kötéstől - az itt maradottaknak "el kell engedniük" a Teremtőhöz vágyakozót, hogy ahol, ahonnan jött, a "Bak nullán", a "Tejút hasadékon" vissza tudjon térni, immáron véglegesen az Úrhoz, aki a földi élettel - a tisztulat és a minden-boldogság okán - hatalmasan megpróbál valamennyiünket.
21. Mária bemutatása (Asszonyunk, Mária templomba jelentése.)
"...Mert a mai napon jelentették meg elégszer ez világnak az õ szentséges volta, mikoron az ő szent szülei felvivék az Úristennek templomában. Ki jövendõ vala, hogy az felséges teremtő Úristen fiának bizony temploma lenne. Felvivék mondám, Szentléleknek oskolájában, ki jövendő vala, hogy mindez világi üdvözülő népeknek bizony mesterasszonyok lenne, felvivék az szüzeknek konventében, hogy alkalmas ideig ott szeplőtelen tisztaságban lakoznék, jószágokban gyarapodnék, emberi jóerkölcsben nevelkődnék, és kézimunkát tanulni, kivel annak utána életét keresné, és háza népét tápláló. Mindennek felette kedég, hogy az úristennek törvényét, parancsolatját és az szentírást megtanulná, kiknek miatta Úristent tudná dicsérni, szolgálni és ennenmagát idvezőjteni." (Érdy-kódex)
E régi-régi ünnepen (a Pray-kódex már 1200 táján számon tartja) ki-ki bemutatta magát a templomban, lelkébe fogadta a zsenge Máriát, hogy méltó legyen majd Fény-Krisztus befogadására. A nagyszombati szlovákságnál fogadalmi ünnep e nap. Vigília böjttel, virrasztással emlékeznek meg róla; a pestist űző, könnyező Máriáról.
22. Cecília (Ókeresztény vértanú - 230. Az egyházi zene patrónája.)
Az Érdy-kódex szerint mennyei liliom, a megvakultaknak ura, segítője, mennyből adatott, sötétség nélkül való; aki minden nemű lelki jóval teljes. A szegedi néphit szerint a Holdban táncol, a zsoltárszerző Dávid hegedül neki. Amikor a Hold megújul, mindig megújul Cecília is. Bélapátfalván nevenapja tűzvész elleni fogadalmi ünnep.
25. Katalin (Alexandriai Szent Katalin vértanú - 305; Jézus, Szűzanya ösztönzésére gyűrűvel jegyezte el.)
Apja pogány király, aki csak az ?egy" Istenhez, a kereszten függőhöz fohászkodva kap gyermekáldást - Katalinban. Katalinnak lelkére köti halála előtt, hogy keresse őt. A lány, miután örökölte apja királyságát, lemondva arról nyomába ered. Remete segíti ismeretéhez. Katalint a gyermek Jézus eljegyzi álmában, amikor a lány "szeplőitől" imádsággal és böjttel, teljes lemondással megszabadul. Házasságszerző szent; tűztől, árvíztől, boszorkányság-tól ment meg: A szabadkai bunyevácokat a veszett kutyától, nehéz álomtól és a hegyindulástól oltalmazza, az ottani magyaroktól távol tartja az árvizet, elűzi a szorongást okozó gonosz lelket tőlük; s távol tartja az elemésztő tüzet a testtől és a hajléktól egyaránt. Ha valaki imádsággal fordult hozzá, elhalt szerettét megszabadította a tisztítótűzből. Katalin okossága miatt diákok, tudósok, egyetemek, vértanúsága egyik eszköze, a kerék miatt pedig kerékgyártók, molnárok, fazekasok, szövõlányok védőszentje; de ő "vigyáz" a bányászokra, néhol a szűcsökre és a halászokra is. Istápolója ő a szegényeknek ügyefogyottaknak, az árváknak, a vándoroknak és az idegeneknek is.
Neve ünnepén az újkígyósiak meggyfa gallyakat tesznek egy vízzel telt edénybe hogy azok karácsonyra kizöldüljenek. Másutt kilenc különböző fáról törnek-bimbó ágat, ha ezek kihajtanak szentestére, a család nagylánya hamarosan férjet talál Szendrőn azt tartják, hogy csak a szűzlány ága bont virágot. Katalin az új borral kezdődő zajos kisfarsang zárónapja.
Névünnepe után a régiségben sem lakodalmat, sem mulatságot nem tartottak nagyfarsangig. A csanádapácaiak szerint "ha Katalin kopog, karácsony locsog."
30. András (Apostol, Péter bátyja, x formájú kereszten szenvedett vértanúhalált, a róla elnevezett andráskereszten; Fülöppel együtt Szkítiában térít; zománcképe ott van a Szent Koronán.)
Napja, az adventnek, illetve az egyházi évnek kezdete, a téli napforduló idõszakába esik: a bűbájosság, az eladó lányok szerelmi varázslatának időszaka veszi kezdetét ekkor. A muzsikálásnak megálljt int: "András zárja a hegedűt." Ilyenkor kezdődnek a disznótorok.
Csakúgy, mint Katalin ő is házasságszerző szent. Baján azt tartották, hogy az a lány, aki meg akarja látni jövendőbelijét, az Andráskor böjtöljön, lefekvés előtt mondjon el három Miatyánkot és Üdvözlégyet, este a feje alá férfiruhát tegyen. Az erdélyi Mezőpanitban egész napos böjtöt tart a lány, este az udvaron kötényébe szedi a csillagokat (miközben visszafelé számol tíztől egyig tízszer; ugyanazt a csillagot kétszer nem szabad leszednie. A csillagokat a kötényéből az ágyba önti, s éjszaka megálmodja a vőlegényét. Palóc vidéken almát rejtettek az eresz alá, Borbála napján megfordították, s karácsony-kor magukkal vitték az éjféli misére; lassan mentek vele, és aki ilyenkor megszólította az almát vivő eladólányt, annak a fia vagy rokona lett a vőlegény. (2)
A damóci görögkatolikusok az András nevűek ablakába búzaszemeket szórtak ("andráshányás"). Érsekvadkerten a termékenységvarázsló "aprószentek" vesszőket ilyenkor szedik a határban. Moldvában András napján összekötötték az ollót, mert ezzel a farkas száját tették bénává; hogy András "ne osszon farkast a juhoknak" - ünnepét dologtiltó napként ülték meg. Somoskán e napon nem fontak. Gajnácsnán fokhagymával kenték meg a kaput és az ajtót; és nem seprűvel, hanem kapcával söpörtek. Klézsén fokhagymával keresztezték meg a házon, az istállón az ajtót és az ablakot.
András lovát pünkösdi köszöntőink emlegetik. Nem elképzelhetetlen, hogy lelkünk andrási gebesovány táltoslova az esztendő körében szemben lévő mágikus rózsaparazsától kap erőre; pünkösd pirosától! (A pünkösdi kántálásban Andrást kérleljük, hogy "mohó" lova el ne tapossa a pünkösdi rózsát.)
DECEMBER, KARÁCSONY HAVA
3. Xavéri Ferenc (A Jézus Társaság talán leghíresebb tagja. Távol-Keleten térít; 1506-1552.)
A Xavér képet, amely az oberburgi csodatévő Xavér kép másolata, az eredetihez hozzáérintve osztogatták a hívőknek. A haldoklók és a járványtól fenyegetettek találták a legnagyobb megnyugvásukat e képben. Xavér olaja pedig népszerű szentelmény volt.
A vízibetegségben szenvedők gyógyultak meg tőle. Xavér gyűrűje minden háznál kéznél volt, főleg vajúdó asszonyok húzták az ujjukra. Kultuszához hozzá tartozott a szokott kilenced mellett a tíz vasárnapi vagy tíz pénteki ájtatosság (tíz esztendőt töltött a pogányok között). Szigetközben: "Disznóölő Szent Ferenc", Székesfehérváron: "Disznóvágó Szent Ferenc".
4. Borbála (Ókeresztény vértanú - 306.)
Egyike a magyar középkor és a barokk világ legtiszteltebb szentjeinek, s máig legkedvesebbje asszonyi keresztneveinknek. Legendájában, amelyrõl az Érdy-kódex tudósít, pogány apja toronyba záratja, mert félti okos, szép lányát a kereszténységtől. Ő mégis, ott is kereszténnyé válik. Menekülnie kell, vad pásztorok fogják el, s apja kiszolgáltatja a császárnak, aki kegyetlenül megkínozza. A halálos ítéletet apja hajtja végre. A megkínzott szűz fejére Krisztus a paradicsom virágaiból font koszorút tett: a gyógyulás és a misztikus egyesülés koszorúját. "Éva lányai" földi vőlegényhez kérik Borbála segítségét. Sok helyütt cseresznyeágat tesznek vízbe, ha karácsonyig kizöldül, hamarosan férjhez mennek. Az eleki német lányok egyszál ingbe, mezítláb mennek ki a kertbe gyümölcsfagallyért.
Budaörsön azt tartják, ha karácsony éjfélig kihajt a vízbetett ág - jó termés várható. Tésen egy tányér közepébe poharat állítanak, és búzaszemekkel rakják körül; szorgalmasan locsolják, s amikor növekedésükben a kikelt szálak túlhaladják a pohár peremét, akkor a pohár magasságára visszavágják azokat. Karácsony este a pohár köré fenyőgallyat tesznek és szentelt olajat öntenek a pohárba; az olajba lámpabelet áztatnak, ezt éjféli mise után meggyújtják és csak vízkereszt napján oltják el. Nagykanizsán és Légrádon e nap a "Kiskarácsony" - régen munkaszünetet tartottak és templomoztak. A toronyba zárt Borbála a kétablakú toronyra egy harmadikat is vágatott, hogy a három ablak a Szentháromságra emlékeztesse. Borbálával az esztendő körében szemben lévő Szentháromság (Szentháromság vasárnap, a pünkösd utáni első vasárnap!) erejét kérte és kapta a sötét napok fogságától testében és lelkében didergő régi ember.
6. Miklós (A kis-ázsiai Myra szent püspöke; a IV. században élt.)
Érdy-kódexben található legendájában gazdag szüleit döghalál ragadta el, õ minden örökségét a szegények között osztotta szét. Egy elszegényedett nemesember három lányát ablakon át bedobott, keszkenőbe kötött aranyszálakkal mentette meg a feslett élettől. A tengeren hirtelen támadt vihart imádságával csendesítette le; halott hajósmestert támasztott életre; hajósoktól búzát szerzett éhező városának; halálraítélt ifjakat mentett meg a pusztulástól. Õ a házasság és az anyaság oltalmazója, a gyermekek nagy barátja. Ünnepe a karácsony vigíliája, annak előjátéka. Patrónusa a gabonakereskedőknek, ügyvédeknek, patikusoknak, olajárusoknak, halászoknak, vízimolnároknak, hídépítőknek, raboknak, zarándokoknak, eladólányoknak, diákoknak, céheknek és még számos más közösségnek. Középkori ábrázolásain fehér köpenyben jelenik meg, a zártság (+) és a nyitottság , a születés varázslás és a fény kiáradásának képleteivel. Miklós a megáldója a vízi közlekedésnek is. Gonoszűző.
"Szent Miklós pénzé"-nek nevezik a megvásárolt jószágra, portékára adott foglalót, amelyet rendszerint áldomásra költöttek el; megitták "Szent Miklós poharát". Selmecbányán a bányászok patrónusa (a bányamély és a sötét napok időszaka analóg egymással!). Névünnepén, illetve annak vigíliáján a régiségben "Miklóst jártak". A gyermekpüspök (néhol krampusz és egyéb szereplõk kíséretében) betér azokba a házakba, ahol gyermekek vannak: "vizsgáztat", "gyóntat", imádkoztat, majd jutalmaz vagy virgáccsal fenyít (e játék főleg németlakta vidékeinkre volt jellemző). Dunántúlon a "láncos Miklós" éktelen zajjal vonult végig a falun, hogy távol tartsa a gonoszt. Csepregen a régiségben hosszú láncot csörgetett, megverte vele a járókelőket is. Vépen a tollfosztókat látogatta különös kedvvel, ördögnek öltözött legény kísérte négykézláb járva; ijesztgette a lányokat, gyerekeket, néha fához, kútágashoz kötözte őket. Ipolycsekén estéjén, de már egy-két nappal előtte is legények csapata maskarába öltözve járta végig a falut, látogatta a fonóházakat, tréfásan gyóntatta a lányokat. A görögkatolikus lányok Miklós napjának előestéjén fölmentek a templomtoronyba, háromszor ráütöttek a harangra - eképpen varázsolva a kérőt. A szlovák lányok forráskútnál kértek maguknak vőlegényt.
Az a Mikulás-szokás, amikor a gyermek "kitett" lábbelijébe ajándékot tesznek, évszázados csupán.
A Szentháromság Miklós ünnepén is - az esztendő "szembe-pontjáról" - megidéződik. Az Érdy-kódex õrizte meg ennek legendáját. Az eretnekeknek úgy "bizonyítja" a Szentháromság titkát, hogy fölkap és megüt egy téglát: "ottan tűz származék belőle és víz, marada csak az sár az ő kezében. És mondá: Íme látod, hogy miképpen három állat vagyon ez teremtett állatban és egy tégla, azonképpen három személyek vannak és egy istenség ő állatjában az Szentháromságban."
7. Ambrus (Ágoston mellett a leghíresebb egyházatya, 397.)
Legendájában az alvó, még gyermek Ambrus nyitott szája köré egy raj méh szállott, majd onnan az égbe emelkedett. A méhesgazdák és a mézesbábosok védőszentje. Ambrus égbeemelő méhei ("Jézus állatkái") csakúgy a fény születését "sürgetik", miképpen az "andráshányás" búzaszemei ("Mag, mag búzamag, benne aluszik a Nap"), a lucabúza, s a Karácsonyi búzaszalma sáraranya.
8. Szeplőtelen Fogantatás (Asszonyunk, Máriának foganata.)
Máriát kiválasztottsága folytán nem terheli az eredeti bűn, mint minden más anya szülöttjét. A kereszténység egyik legmisztikusabb ünnepe; nyugati legendájában király származású magyar pap ez ünnep szerzője, kultusza Magyarországról terjed nyugat felé Göcsejben: "Eketiltó Boldogasszony"; országszerte a középkortól a legnagyobb Mária ünnepek egyike. A palóc házak mestergerendáit középen alátámasztó, a mennyezetet tartó oszlop neve "boldoganya", vagy "Boldogasszony fája". Mária patyolattisztasága az egek tartóoszlopa. A régiségben palócok ez oszlopot körben állva várták és köszöntötték a fölkelő Napot, aki mindeneknek, minden nap hajnalán új életet ad. A Szeplőtelen Fogantatás oszlop a Szentháromság szobrokkal együtt egyik meghatározója barokk városképeinknek, de falvaink jó részében is föllelhetők. Győrben "Hab Mária" fehérre festett XVIII. századi kőszoba áll. A néphit szerint a nagy. árvízkor, amikor a hullámok már a karmelita kolostor falait mosták, Mária leszállott az égből, az áradat közepére, és megállást, visszahúzódást parancsolt a víznek. Szeged alsóvárosi templomába régen úgy mentek be az emberek, hogy a legendás Mária-szobrot megkerülték, és egy fohászkodás idejére megállottak előtte. A matyó cselédek régebben Mezőkövesdről Mátraverebélyig hajadonfővel és gyalog tették meg az utat ezen az ünnepen. Felvidék magyarjai, de a katolikus szlovákok is az ötvenes évek debrődi Máriajelenése után, december 8-án, ha nagy hó esett is, évekig processzióval keresték föl a jelenés helyét a középkori Szent László templom romjait. A templom előtt a három hárs őrizte Szent László forrásnál, amelynek vizét kősziklából fakasztotta régi királyunk táltos lova: a fánál, a kőnél, a forrásnál Felvidék buzgó népe régi módon, de új hittel szertartást tett.
13. Luca (Ókeresztény szűz, 310.)
A magyar néphagyomány egyik legjelesebb alakja. December 13. a Gergely-naptár (1582) életbe lépte előtt az esztendő legrövidebb, legsötétebb napjának számított, s egyben a téli napforduló kezdő napja volt. Innen a Luca-napi termékenységvarázsló játékok, egyebek között a "kotyulás" is. ("Szent Lucának 72 híres napja a napot rövidre szabja" - mondogatták Szegeden és Szentbalázson.)
Luca napja méhében hordozza az új esztendő reménységeit, de gondjait is. Tele van asszonyi kezdeményezésekkel, változatos tilalmakkal, amelyek következménye az egész évre kihat. Időszakában, "holdudvarán" a leghosszabbak az éjszakák: a gonoszok, bűbájosok, a rontások ideje ez. A középkori Európában a nép hitében, tudatában az oltáron tisztelt Luca mellett egy boszorkányszerű rontó-bontó Luca is él: lucapuca, Luca, lucaasszony a neve. Kísértetszerű jelenség, mindenekelőtt az ember rontására törekszik.
Egyes vidékeken a zöld ág sarjasztása e napon kezdődött. Ebben Luca, mint jézus menyasszonya házasságszerző szerepű. Hercegszántó sokác szokásában a kislányok hajukba font virágkoszorúval jártak, szűzséget varázsolva Luca és karácsony között az iskolába; régebben a nagylányok is viselték e koszorút. Kiskunmajsán a "lucapogácsába" gyűrűt sütöttek, ha az eladólány találta meg, rövidesen férjhez ment.
Az ország különböző vidékén e napon készítették a "lucakalendáriumot", s ekkor kezdték el a lucaszék építését is, amelynek karácsonyig kellett elkészülnie, s aki arra éjféli misén fölállt, meglátta a pap szoknyája után kapkodó ördögöt, a falu boszorkányát; a lucaszék készítésével rendezett ember megláthatta a készületlen szórt, rontást idéző másikat. Szeged környékén a lucapogácsát jó sok zsírral készítették, sütés előtt apró tollakat szúrtak bele, minden családtag számára külön-külön. Akié sütés közben elégett, az hamarosan meghalt. Néhol úgy tartották, hogy ilyenkor a halottak hazajönnek pogácsalakomára, s meg lehet tudni tőlük, hogy ki lesz a család következő halottja. A lucanapi harangszó a leskelődő gonoszt zavarta el.
E napon kezdték sarjasztatni a lucabúzát. A Galga-mentén eladó lány cserép földbe csigavonalban szórta a magokat (a férj után sóvárgó lány szűzi "mag-akarása" adta eredését, a varázsos zöldülést). Tápén azt mondták a lucabúzáról: "néköm kinyerem, jószágomnak legelője, zöld mezeje". Ha szára hosszúra nőtt, jó szalmás termést vártak; világoskék szalaggal kötötték át. Karácsonykor az asszonyok az oltárt öltöztették vele, karácsonyfa alá is lucabúza került, s vacsorakor közepébe szentelt gyertyát téve az asztalra.
Luca napján az ország számos vidékén asszonyt nem engedtek be a házba, se rokont, se szomszédot; nem adtak kölcsön semmit; az aprójószágot pedig abroncskarikába, vagy az udvar közepére karcolt körbe szórt maggal etették. Varrni tilos volt, mert bevarrták volna a tyúkok tojókáját; annak megnyitására babot fejtettek. Őrségben fűzfavesszőből "suprát" fontak, s azzal verték ki a fehérnépből a rossz szellemet, s egészséget, mértékletességet kívántak neki. Palóc vidéken lepedőbe öltözött legény, derekán borjúkötéllel járta a házakat. Arcát liszttel, nyúlbőrrel vagy szitával fedte be (vele, általa az áhított tisztaság, a szûzség volt jelen - a nyúl a keleti zodiákusban a szűz havának jelölője). Kopogtatás nélkül lépett be az ajtón, s a kezében tartott Márton-napi fehér lúdszárnnyal (angyalszárnnyal) simogatta végig a háziak arcát, a falon lévõ tárgyakat; a sarkokra keresztet "rajzolt" a szárnnyal, és hátrafelé lépegetve némán távozott. Õ nem az európai rontó-bontó lucapucát idézte meg.
21. Tamás (A hitetlenkedő apostol.)
Hajdani magyar szólás: "Szent Tamás szolgája vagyok", vagyis akkor hiszem, ha látom, ha megtapasztalhatom, mint hajdan Tamás a feltámadt Krisztus sebeit. A hagyomány szerint pünkösd után Krisztus személyesen is megjelent neki, és Indiába, az ottani királyhoz küldötte, aki éppen ácsmestert keresett palotaépítéshez. A király tiszttartója és az apostol csodálatosan egymásra talált. Ácsok, építészek védőszentje. Házasságszerző szent. Békéscsabán a szlovák lányok vállukkal rázzák a sövénykerítést: amerről kutyaugatást hallanak, onnan jön a kérő. Göcsejben azt tartják, aki napján disznót öl minden évben kell e napon ölnie, mert különben Tamás öl. Az e napon ölt disznó háját benedekhagymával és lasztikomgyökérrel összekeverve betegségre használják. A karácsonyi ételeket e napon szentelik.
A disznóval a régi ember az "öreget", az elmúlt esztendőt ölte meg önmagában is: áldozott, innen a tor, az ünnepi lakoma. Minden esztendőben kétszer tette ezt: a fény születése előtt, s farsangkor a mindenek megújulását előzően.
24. Ádám, Éva bűnbeesése
Ádám és Éva bűnétől a közénk születő Isten vált meg bennünket, újra meg újra minden esztendő karácsonyán.
A szakrális év legsötétebb napja. Bűnbánat és szigorú böjt jellemezte; de e napra esett a születés előkészülete is, a Fény-Krisztust varázsló játékok garmada (lásd, "karácsony"-nál).
Advent (A hajdan Szent Mártonnal kezdődő "várakozás" napjainkra négy hétre szűkült.)
A falu népe ilyenkor a zajos mulatságoktól is tartózkodott, csak a disznótorok szertartásos és egyben családias hangulatában oldódott egy csöppet fel; muzsika itt sem volt, legföljebb a duda szólt, amely ráncbaszedő mágikus hangszernek számított. Íme a ráncbaszedés egyik története: ?A balta a zustor meg a duda mindig a kanászná vót. Mer nemcsak a pajtásokat, hanem a disznókat is dudaszóvá kellett tartani. Dudaszó mellett jobban elvótak, a kanok nem nyugtalankodtak .Az én vilkei falkámba hét kan vót... Egyik vadabb vót, mint a másik. Az idegen, úrféle embernek nekimentek. Még egymás bélit is kieresztétték vóna, ha agyaraikat harapófogóvá lenem törtük vóna. Mikor oszt kijátottam nekik: prr kanikám, prr, prr főmérgesettek, tajtékot hánytak. Úgy híttuk ezt: kanodagasztás. De a dudaszóra mingyá lecsendesedtek . ." (4)
Szentséges ízét az adventnak a hajnali mise (aranyos mise, roráté) adta meg. Nagyzsámon adventben a gyermekek hajnali harangszóval kelnek, és házról házra járva csengővel és énekszóval költögetik a híveket. Csíkban régebben betlehemes játék volt a hajnali misén; onnan indultak a házakhoz betlehemezni. Számos erdélyi magyar helyen azt tartják, hogy a roráté alatt be kell zárni minden ajtót, ablakot, különösen pedig az ólat, mert a boszorkányok harangozás elől házakba, ólakba menekülnek Főleg a teheneket rontották meg. Az alföldi falvakban, ha rorátéra harangoznak, cukrot vagy mézet eszik a lány, hogy édes legyen a nyelve, minél előbb férjet édesgessen magához. Máshol első hajnali misére való harangozáskor a férjhezmenendő lány a harang köteléből kis darabot igyekszik szakítani és azt a hajfonópántlikájába varrja, s a hajában viseli, hogy farsangkor majd sok kérője legyen.
Advent első vasárnapján koszorút készítenek; szerkezete kör és kereszt, a kereszt közepén csipkebogyó jelöli a mágikus pontot, ahol Isten belép a világunkba; a kereszt négy végén (ahol ezek az örökzölddel öltöztetett kört metszik) egy-egy méhviasz gyertya áll; advent minden vasárnapján meggyújtanak belőlük egyet; eggyel mindig több gyertya ég. Sok helyen a karácsonyfa alá teszik. (5)
Palócvidéken és a Galga-mentén adventon "Szentcsaládot" jártak. Az ünnep előtt kilenc nappal kilenc család összeállt és minden este más-más családnál tartottak énekes, imádságos áhítatot. A Szent Család képét vagy szoboralakjait vitték magukkal, s ezek mindig az áhítatnak helyet adó családnál "háltak" - a régiek hite szerint áldást adva a ház népének és mindegy jószágának.
|