balagelapja-HAZÁNKÉRT,NEMZETÜNKÉRT,MEGMARADÁSUNKÉRT
balagelapja-HAZÁNKÉRT,NEMZETÜNKÉRT,MEGMARADÁSUNKÉRT
Egyedi keresés
,...
 
Vegyes
 
Cikkek
 
Szavazás 04
Lezárt szavazások
 
Képgyűjtemény
 
Szavazás
kérek mindenkit a megfelelő válasz adására.köszönöm
A világ mely részéről látogatja/látogatod honlapomat?

Csonka-Magyarország
Erdély
Délvidék
Kárpátalja
Felvidék
Őrvidék
Európa más része
Amerikai kontinens
Ausztrália és környéke
Más,nem jelölt helye a világnak
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Videók
 
Mit adtunk a világnak?
 
Legalizáljon - OpenOffice.org-gal

 

"Amit erő és hatalom elvesz

Azt ídő és kedvező szerencse

Ismét visszahozhatják.

De miről a nemzet félve a szenvedésektől

Önmaga lemondott,

Annak visszaszerzése mindíg nehéz


S mindíg kétséges"

 

Deák Ferenc

 

 

 

 

 

 

Dvihally Károlyné/Oszuskó Sarolta/Sári néni

 

   KOMÁROM

A Duna két partján

Fekszik két szép város.

Kettő van belőle,

Pedig csak egy város.

 

A trianoni átok

Miránk is lesújtott,

Ami egy volt egykor

Rögtön ketté válott.

 

Két ország városa lett

Egy-egy fele,

Szívünk azért

Csak egynek képzelte.

 

Egyikben születtem,

A másikban most élek,

Úgy,hogy a két partra

Mindig fájón nézek.

 

De jó lenne ha már

Végre eggyé válna!

S a Duna két partján

Mindenki,boldogan sétálna!

Dvihally Károlyné Sári néni

általános iskolai matematika tanárom verse

 

 

ŐSZ

 

 

Itt van már az ősz

S a ködök is vele,

Elérkezett végre

A gyümölcsök szürete.

 

Szedik már a szőlőt,

Préselik is gyorsan,

S folyik a finom must

A kádból legottan.

 

Ládákba kerül már

A sok finom alma,

Télen majd az lesz

Az elmúlt nyár jutalma.

 

Színes a sok levél

A fáknak ágain,

S lassan lehullanak

Megfáradtan megin.

 

A sok vándormadár

Készül,hogy induljon,

Az itteni tájtól

Egy időre búcsúzzon.

 

Szomorúan nézem,

S bánatos is vagyok,

Mert az elmúlások

Bíz oly fájdalmasok!

 

Dvihally Károlyné

 

 

 

 

Papp-Váry Elemérné (Sziklay Szeréna)
 
HITVALLÁS 
 
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában.
 
Ez az én vallásom, ez az én életem,
Ezért a keresztet vállaimra veszem,
Ezért magamat is reá feszíttetem.
 
Szeretném harsogni kétkedők fülébe,
Szeretném égetni reszketők lelkébe,
Lángbetűkkel írni véres magyar égre:
 
Ez a hit a fegyver, hatalom és élet,
Ezzel porba zúzod minden ellenséged,
Ezzel megválthatod minden szenvedésed.
 
E jelszót, ha írod lobogód selymére,
Ezt, ha belevésed kardod pengéjébe,
Halottak országát feltámasztod véle.
 
Harcos, ki ezt hiszed, csatádat megnyerted,
Munkás, ki ennek élsz, boldog jövőd veted,
Asszony, ki tanítod, áldott lesz a neved.
 
Férfi, ki ennek élsz, dicsőséget vettél,
Polgár, ki ezzel kélsz, új hazát szereztél,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertél.
 
Mert a hit az erő, mert aki hisz, győzött,
Mert az minden halál és kárhozat fölött
Az élet Urával szövetséget kötött.
 
Annak nincs többé rém, mitől megijedjen,
Annak vas a szíve minden vésszel szemben,
Minden pokol ellen, mert véle az Isten!
 
Annak lába nyomán zöldül a temető,
Virágdíszbe borul az eltiport mező,
Édes madárdaltól hangos lesz az erdő.
 
Napsugártól fényes lesz a házatája,
Mézes a kenyere, boldogság tanyája,
Minden nemzetségén az Isten áldása.
 
Magyar! te most árva, elhagyott, veszendő,
Minden nemzetek közt lenn a földön fekvő,
Magyar legyen hited s tied a jövendő.
 
Magyar, legyen hited és lészen országod,
Minden nemzetek közt az első, az áldott,
Isten amit néked címeredbe vágott.
 
Szíved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, délben, este,
Véreddé hogy váljon az ige, az eszme:
 
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában,
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában!
látogató olvassa a lapot.
levelező
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
kép
Tartalom
 
Népszokások
Népszokások : Karácsonyi magyar népszokások

Karácsonyi magyar népszokások

Mendikálás,Kántálás,Pásztorjárás,Ostyahordás,Pásztorok karácsonyi vesszőhordása,Regölés,Borszentelés,Aprószentek napja,KRISZTUSVÁRÁS

Magyarországon a tél beköszöntével,december elejétől a hagyományoknak megfelelően kezdetét veszik a különféle népszokások,amelyek szorosan kötődnek a szent ünnephez.

Elevenítsünk fel néhány ilyen népszokást az ismeretlenebbek közül:

 

Mendikálás  Az elnevezés(mendieare=koldulni)a szokás adománygyűjtő jellegére utal.Elsősorban a gyerekek jártak adományt kérni ez idő tájt.Kisebb-nagyobb csoportokba verődve bekéredzkedtek a házakhoz és némi ajándék fejében karácsonyi énekeket énekeltek.

 

Kántálás  Kántálásnak nevezték a karácsonyi énekes,verses köszöntőt.Az elnevezés a köszöntő énekes jellegére utal,mivel énekkel köszöntötték a ház lakóit.Elsősorban a felnőttek jártak kántálni este,az éjféli órákig.

 

Pásztorjárás  A pásztorjárás szereplői karácsony este éjfélig járták a házakat.Kifordított bundát viseltek,tarisznyát tettek a vállukra,kezükben pásztorbotot tartottak.a kispásztor vitte a betlehemi jászolt.Énekeket adtak elő,majd a végén adományokat vártak a ház urától.

 

Ostyahordás  Karácsony böjtjén,vagy,néhány nappal előtte,a kántortanító az iskolás gyerekekkel minden családnak megfelelő számú ostyát küldött.Az ostya a karácsonyi vacsora fontos része volt,amelyet több helyen mézzel,fokhagymával együtt ettek.

 

Pásztorok karácsonyi vesszőhordása  Karácsony előestéjén a pásztorok vesszőkkel jártak,amelyekből a gazdasszony a kötényével húzott ki néhány szálat azért,hogy az állatai a következő évben egészségeseklegyenek.A vesszőért a pásztornak bort,cipót,esetleg pénzt is adtak.A gazdasszony a vasszővel megveregette a jószágokat,hogy egészségesek legyenek.

 

Regölés  István napjától,december 26-tól újévig jártak a regősök.A regölés lényegében természetvarázsló énekmondás,köszöntés-bőségvarázsló,párokat összeboronáló,adománygyűjtő szokás volt.Különféle énekeket adtak elő és jókívánságokat mondtak a ház lakóinak.

 

Borszentelés  December 27-én,Szent János napján szokás volt a bor megáldása.Ezen a napon minden család bort vitt a templomba,amelyet a pap megáldott.A szentelt bornak mágikus erőt tulajdonítottak.Beteg embert,állatot gyógyítottak vele,öntöttek belőle a boroshordókba,hogy ne romoljon el a bor.

 

Aprószentek napja (december 28.)  A Heródes parancsára tömegesen kivégzett betlehemi kisdedek emlékünnepe.Eprószent minden fiúcsecsemő,akit Heródes király a gyermek Krisztus keresésekor megöletett.Az Aprószentek-napi vesszőzés,az újesztendei szerencsekívánás különös fajtája.a gyanútlan gyermeket a szomszédba küldték,ahol megvesszőzték,hogy egészséges maradjon.
 
 
 
KRISZTUSVÁRÁS
 
 
 
Közölte Tanító Béla
 
Szent András hava, Karácsony hava
 
A régi ember gondolkodásában, szakrális gyakorlatában az esztendő adventtel
kezdődött. Advent adta elejét az egyházi évnek is. A Nap ilyenkor igen
alacsonyan jár, ködösek a hajnalok, a rontást hordozó sötét napok, de egyben
a várakozás, a készület, a reménykedés időszaka ez. A hajdani falu népe a
sötétség adta szorongást, szórtságot, a betegségnek ágyazó rosszat a
karácsonyi készület rítusaival oldotta, zavarta el.
 
Az ember testéből, lelkéből, s a rábízottak sokaságából is űzte a gonoszt,
hiszen az õ dolga volt a Teremtő akarata okán, hogy a jószág az istállóban,
ólban, a kert, a mező, az erdő, a vizek is épek maradjanak (mert a régiek
hitték a teremtett világ misztikus egybetartozását, hitték annak
hierarchikus rendszerét - az életet), rendezetten várják a gazdával együtt a
csodát, a Nap téli fordulatát, Fény-Krisztus születését.
 
A régi ember testi vágyát, az ölelés és az étvágy pirosát böjttel, sötét
öltőzettel, s ezernyi szent cselekvéssel tartotta távol, hogy lelke szűzi
fehéren izzon, hogy a születés az ő cselekvő részvételével, vele, benne
mehessen végbe.(1)
 
A karácsonyvárás egyik jellemző játéka volt Luca-nap hajnalán, amikor
föltámadni készül éppen a bágyadt, alig-életű Nap, a tyúkok karikában
etetése. Régi kocsikerék vagy hordó abroncsába szórta a gazdaasszony a
szemet, s az ilyenkor naphosszat káráló aprójószág, a zűrzavart kavaró
tyúksereg "dödörgővé" vált, összeszedte magát; s ráncba szedődött ezáltal a
gazda is és a rábízott mindenek.
 
 
 
A misztikus éjjelen, a karácsony éjféli mise után "mártonvesszővel"
ébresztették, zavarták ki az ólból a tyúkot, s az lármázott, riadót tett: megszületett a fény, bennünk velünk van Jézus, a gyermekisten moccanjon, mozduljon hát a világ!
 
A karácsonyi ünnepkör valahány rítusát a "zárt" és "nyitott" kettőssége
jellemezte. Fény-Krisztus születését szórtságot űző, rendeződést, csöndet,
zártságot varázsló játékok előzték; a misztikus pillanatot követően pedig a
moccanást, a nekiindulást, a nyitottságot ösztönözték a rítusok. Téves tehát
- egyebek között - azt állítanunk és hinnünk, hogy a betlehemezés keresztény
szokása az egyházak ellenkezése, tiltása okán (bár az egyházak ezen
törekvése sajnos valóságos) fokozatosan kiszorult a karácsonyi ünnepkörből a
pogánynak ítélt regölés; hiszen az előbbi a születésnek "ágyazott", a
születéshez rendezte az ember lelke-kedvét, míg az utóbbi a születés utáni
"kötelező" nekündulást szorgalmazta; és mindkettőben, más-más arányban
ugyan, de megtalálható az ún. pogány elem csakúgy, mint a kozmikusan
keresztény. (Ez még akkor is így igaz, ha a bukovinai székelyek -föltehetően
az ortodox környezet hatására - karácsony vigíliáján kezdték a
betlehemjárást, s vízkeresztkor, az ortodox egyház karácsonyán fejezték be
azt. A Kárpáthaza minden vidékén advent adta a betlehemezés alkalmát.)
 
Az emberéletben a Nyilas időszaka a purgatóriummal, a "köztes léttel" rokon.
(Nem véletlen, hogy Alexandriai Katalin közbenjárásával a tisztítótűzből
szabadulhat meg a lélek!) A léleknek a régiek hite szerint el kell szakadnia
minden földi kötéstől - az itt maradottaknak "el kell engedniük" a Teremtőhöz
vágyakozót, hogy ahol, ahonnan jött, a "Bak nullán", a "Tejút hasadékon"
vissza tudjon térni, immáron véglegesen az Úrhoz, aki a földi élettel - a
tisztulat és a minden-boldogság okán - hatalmasan megpróbál valamennyiünket.
 
21. Mária bemutatása
(Asszonyunk, Mária templomba jelentése.)
 
"...Mert a mai napon jelentették meg elégszer ez világnak az õ szentséges
volta, mikoron az ő szent szülei felvivék az Úristennek templomában. Ki
jövendõ vala, hogy az felséges teremtő Úristen fiának bizony temploma lenne.
Felvivék mondám, Szentléleknek oskolájában, ki jövendő vala, hogy mindez
világi üdvözülő népeknek bizony mesterasszonyok lenne, felvivék az szüzeknek
konventében, hogy alkalmas ideig ott szeplőtelen tisztaságban lakoznék, jószágokban
gyarapodnék, emberi jóerkölcsben nevelkődnék, és kézimunkát tanulni, kivel
annak utána életét keresné, és háza népét tápláló. Mindennek felette kedég,
hogy az úristennek törvényét, parancsolatját és az szentírást megtanulná,
kiknek miatta Úristent tudná dicsérni, szolgálni és ennenmagát idvezőjteni."
(Érdy-kódex)
 
E régi-régi ünnepen (a Pray-kódex már 1200 táján számon tartja) ki-ki
bemutatta magát a templomban, lelkébe fogadta a zsenge Máriát, hogy méltó
legyen majd Fény-Krisztus befogadására. A nagyszombati szlovákságnál
fogadalmi ünnep e nap. Vigília böjttel, virrasztással emlékeznek meg róla; a
pestist űző, könnyező Máriáról.
 
22. Cecília
(Ókeresztény vértanú - 230. Az egyházi zene patrónája.)
 
Az Érdy-kódex szerint mennyei liliom, a megvakultaknak ura, segítője,
mennyből adatott, sötétség nélkül való; aki minden nemű lelki jóval teljes.
A szegedi néphit szerint a Holdban táncol, a zsoltárszerző Dávid hegedül
neki. Amikor a Hold megújul, mindig megújul Cecília is. Bélapátfalván
nevenapja tűzvész elleni fogadalmi ünnep.
 
25. Katalin
(Alexandriai Szent Katalin vértanú - 305;
Jézus, Szűzanya ösztönzésére gyűrűvel jegyezte el.)
 
Apja pogány király, aki csak az ?egy" Istenhez, a kereszten függőhöz
fohászkodva kap gyermekáldást - Katalinban. Katalinnak lelkére köti halála
előtt, hogy keresse őt. A lány, miután örökölte apja királyságát, lemondva
arról nyomába ered. Remete segíti ismeretéhez. Katalint a gyermek Jézus
eljegyzi álmában, amikor a lány "szeplőitől" imádsággal és böjttel, teljes
lemondással megszabadul. Házasságszerző szent; tűztől, árvíztől,
boszorkányság-tól ment meg: A szabadkai bunyevácokat a veszett kutyától,
nehéz álomtól és a hegyindulástól oltalmazza, az ottani magyaroktól távol
tartja az árvizet, elűzi a szorongást okozó gonosz lelket tőlük; s távol
tartja az elemésztő tüzet a testtől és a hajléktól egyaránt. Ha valaki
imádsággal fordult hozzá, elhalt szerettét megszabadította a tisztítótűzből.
Katalin okossága miatt diákok, tudósok, egyetemek, vértanúsága egyik
eszköze, a kerék miatt pedig kerékgyártók, molnárok, fazekasok, szövõlányok
védőszentje; de ő "vigyáz" a bányászokra, néhol a szűcsökre és a halászokra
is. Istápolója ő a szegényeknek ügyefogyottaknak, az árváknak, a vándoroknak
és az idegeneknek is.
 
Neve ünnepén az újkígyósiak meggyfa gallyakat tesznek egy vízzel telt
edénybe hogy azok karácsonyra kizöldüljenek. Másutt kilenc különböző fáról
törnek-bimbó ágat, ha ezek kihajtanak szentestére, a család nagylánya
hamarosan férjet talál Szendrőn azt tartják, hogy csak a szűzlány ága bont
virágot. Katalin az új borral kezdődő zajos kisfarsang zárónapja.
 
Névünnepe után a régiségben sem lakodalmat, sem mulatságot nem tartottak
nagyfarsangig.
A csanádapácaiak szerint "ha Katalin kopog, karácsony locsog."
 
30. András
(Apostol, Péter bátyja, x formájú kereszten szenvedett vértanúhalált,
a róla elnevezett andráskereszten; Fülöppel együtt Szkítiában térít;
zománcképe ott van a Szent Koronán.)
 
Napja, az adventnek, illetve az egyházi évnek kezdete, a téli napforduló
idõszakába esik: a bűbájosság, az eladó lányok szerelmi varázslatának
időszaka veszi kezdetét ekkor. A muzsikálásnak megálljt int: "András zárja a
hegedűt." Ilyenkor kezdődnek a disznótorok.
 
Csakúgy, mint Katalin ő is házasságszerző szent. Baján azt tartották, hogy
az a lány, aki meg akarja látni jövendőbelijét, az Andráskor böjtöljön,
lefekvés előtt mondjon el három Miatyánkot és Üdvözlégyet, este a feje alá
férfiruhát tegyen. Az erdélyi Mezőpanitban egész napos böjtöt tart a lány,
este az udvaron kötényébe szedi a csillagokat (miközben visszafelé számol
tíztől egyig tízszer; ugyanazt a csillagot kétszer nem szabad leszednie. A
csillagokat a kötényéből az ágyba önti, s éjszaka megálmodja a vőlegényét.
Palóc vidéken almát rejtettek az eresz alá, Borbála napján megfordították, s
karácsony-kor magukkal vitték az éjféli misére; lassan mentek vele, és aki
ilyenkor megszólította az almát vivő eladólányt, annak a fia vagy rokona
lett a vőlegény. (2)
 
A damóci görögkatolikusok az András nevűek ablakába búzaszemeket szórtak
("andráshányás"). Érsekvadkerten a termékenységvarázsló "aprószentek"
vesszőket ilyenkor szedik a határban. Moldvában András napján összekötötték
az ollót, mert ezzel a farkas száját tették bénává; hogy András "ne osszon
farkast a juhoknak" - ünnepét dologtiltó napként ülték meg. Somoskán e napon
nem fontak. Gajnácsnán fokhagymával kenték meg a kaput és az ajtót; és nem
seprűvel, hanem kapcával söpörtek. Klézsén fokhagymával keresztezték meg a
házon, az istállón az ajtót és az ablakot.
 
András lovát pünkösdi köszöntőink emlegetik. Nem elképzelhetetlen, hogy
lelkünk andrási gebesovány táltoslova az esztendő körében szemben lévő
mágikus rózsaparazsától kap erőre; pünkösd pirosától!
(A pünkösdi kántálásban Andrást kérleljük, hogy "mohó" lova el ne tapossa a
pünkösdi rózsát.)
 
DECEMBER, KARÁCSONY HAVA
 
3. Xavéri Ferenc
(A Jézus Társaság talán leghíresebb tagja.
Távol-Keleten térít; 1506-1552.)
 
A Xavér képet, amely az oberburgi csodatévő Xavér kép másolata, az
eredetihez hozzáérintve osztogatták a hívőknek. A haldoklók és a járványtól
fenyegetettek találták a legnagyobb megnyugvásukat e képben. Xavér olaja
pedig népszerű szentelmény volt.
 
A vízibetegségben szenvedők gyógyultak meg tőle. Xavér gyűrűje minden háznál
kéznél volt, főleg vajúdó asszonyok húzták az ujjukra. Kultuszához hozzá
tartozott a szokott kilenced mellett a tíz vasárnapi vagy tíz pénteki
ájtatosság (tíz esztendőt töltött a pogányok között).
Szigetközben: "Disznóölő Szent Ferenc", Székesfehérváron: "Disznóvágó Szent
Ferenc".
 
4. Borbála
(Ókeresztény vértanú - 306.)
 
Egyike a magyar középkor és a barokk világ legtiszteltebb szentjeinek, s
máig legkedvesebbje asszonyi keresztneveinknek. Legendájában, amelyrõl az
Érdy-kódex tudósít, pogány apja toronyba záratja, mert félti okos, szép
lányát a kereszténységtől. Ő mégis, ott is kereszténnyé válik. Menekülnie
kell, vad pásztorok fogják el, s apja kiszolgáltatja a császárnak, aki
kegyetlenül megkínozza. A halálos ítéletet apja hajtja végre. A megkínzott
szűz fejére Krisztus a paradicsom virágaiból font koszorút tett: a gyógyulás
és a misztikus egyesülés koszorúját. "Éva lányai" földi vőlegényhez kérik
Borbála segítségét. Sok helyütt cseresznyeágat tesznek vízbe, ha karácsonyig
kizöldül, hamarosan férjhez mennek. Az eleki német lányok egyszál ingbe,
mezítláb mennek ki a kertbe gyümölcsfagallyért.
 
Budaörsön azt tartják, ha karácsony éjfélig kihajt a vízbetett ág - jó
termés várható. Tésen egy tányér közepébe poharat állítanak, és
búzaszemekkel rakják körül; szorgalmasan locsolják, s amikor növekedésükben
a kikelt szálak túlhaladják a pohár peremét, akkor a pohár magasságára
visszavágják azokat. Karácsony este a pohár köré fenyőgallyat tesznek és
szentelt olajat öntenek a pohárba; az olajba lámpabelet áztatnak, ezt éjféli
mise után meggyújtják és csak vízkereszt napján oltják el. Nagykanizsán és
Légrádon e nap a "Kiskarácsony" - régen munkaszünetet tartottak és
templomoztak. A toronyba zárt Borbála a kétablakú toronyra egy harmadikat is
vágatott, hogy a három ablak a Szentháromságra emlékeztesse. Borbálával az
esztendő körében szemben lévő Szentháromság (Szentháromság vasárnap, a
pünkösd utáni első vasárnap!) erejét kérte és kapta a sötét napok fogságától
testében és lelkében didergő régi ember.
 
6. Miklós
(A kis-ázsiai Myra szent püspöke; a IV. században élt.)
 
Érdy-kódexben található legendájában gazdag szüleit döghalál ragadta el, õ
minden örökségét a szegények között osztotta szét. Egy elszegényedett
nemesember három lányát ablakon át bedobott, keszkenőbe kötött
aranyszálakkal mentette meg a feslett élettől. A tengeren hirtelen támadt
vihart imádságával csendesítette le; halott hajósmestert támasztott életre;
hajósoktól búzát szerzett éhező városának; halálraítélt ifjakat mentett meg
a pusztulástól.
Õ a házasság és az anyaság oltalmazója, a gyermekek nagy barátja. Ünnepe a
karácsony vigíliája, annak előjátéka. Patrónusa a gabonakereskedőknek,
ügyvédeknek, patikusoknak, olajárusoknak, halászoknak, vízimolnároknak,
hídépítőknek, raboknak, zarándokoknak, eladólányoknak, diákoknak, céheknek
és még számos más közösségnek. Középkori ábrázolásain fehér köpenyben
jelenik meg, a zártság (+) és a nyitottság , a születés varázslás és a fény
kiáradásának képleteivel. Miklós a megáldója a vízi közlekedésnek is.
Gonoszűző.
 
"Szent Miklós pénzé"-nek nevezik a megvásárolt jószágra, portékára adott
foglalót, amelyet rendszerint áldomásra költöttek el; megitták "Szent Miklós
poharát". Selmecbányán a bányászok patrónusa (a bányamély és a sötét napok
időszaka analóg egymással!). Névünnepén, illetve annak vigíliáján a
régiségben "Miklóst jártak". A gyermekpüspök (néhol krampusz és egyéb
szereplõk
kíséretében) betér azokba a házakba, ahol gyermekek vannak: "vizsgáztat",
"gyóntat", imádkoztat, majd jutalmaz vagy virgáccsal fenyít (e játék főleg
németlakta vidékeinkre volt jellemző). Dunántúlon a "láncos Miklós" éktelen
zajjal vonult végig a falun, hogy távol tartsa a gonoszt. Csepregen a
régiségben hosszú láncot csörgetett, megverte vele a járókelőket is. Vépen a
tollfosztókat látogatta különös kedvvel, ördögnek öltözött legény kísérte
négykézláb járva; ijesztgette a lányokat, gyerekeket, néha fához, kútágashoz
kötözte őket. Ipolycsekén estéjén, de már egy-két nappal előtte is legények
csapata maskarába öltözve járta végig a falut, látogatta a fonóházakat,
tréfásan gyóntatta a lányokat. A görögkatolikus lányok Miklós napjának
előestéjén fölmentek a templomtoronyba, háromszor ráütöttek a harangra -
eképpen varázsolva a kérőt. A szlovák lányok forráskútnál kértek maguknak
vőlegényt.
 
Az a Mikulás-szokás, amikor a gyermek "kitett" lábbelijébe ajándékot
tesznek, évszázados csupán.
 
A Szentháromság Miklós ünnepén is - az esztendő "szembe-pontjáról" -
megidéződik. Az Érdy-kódex õrizte meg ennek legendáját. Az eretnekeknek úgy
"bizonyítja" a Szentháromság titkát, hogy fölkap és megüt egy téglát: "ottan
tűz származék belőle és víz, marada csak az sár az ő kezében. És mondá: Íme
látod, hogy miképpen három állat vagyon ez teremtett állatban és egy tégla,
azonképpen három személyek vannak és egy istenség ő állatjában az
Szentháromságban."
 
7. Ambrus
(Ágoston mellett a leghíresebb egyházatya, 397.)
 
Legendájában az alvó, még gyermek Ambrus nyitott szája köré egy raj méh
szállott, majd onnan az égbe emelkedett. A méhesgazdák és a mézesbábosok
védőszentje. Ambrus égbeemelő méhei ("Jézus állatkái") csakúgy a fény
születését "sürgetik", miképpen az "andráshányás" búzaszemei ("Mag, mag
búzamag, benne aluszik a Nap"), a lucabúza, s a Karácsonyi búzaszalma
sáraranya.
 
8. Szeplőtelen Fogantatás
(Asszonyunk, Máriának foganata.)
 
Máriát kiválasztottsága folytán nem terheli az eredeti bűn, mint minden más
anya szülöttjét. A kereszténység egyik legmisztikusabb ünnepe; nyugati
legendájában király származású magyar pap ez ünnep szerzője, kultusza
Magyarországról terjed nyugat felé Göcsejben: "Eketiltó Boldogasszony";
országszerte a középkortól a legnagyobb Mária ünnepek egyike. A palóc házak
mestergerendáit középen alátámasztó, a mennyezetet tartó oszlop neve
"boldoganya", vagy "Boldogasszony fája". Mária patyolattisztasága az egek
tartóoszlopa. A régiségben palócok ez oszlopot körben állva várták és
köszöntötték a fölkelő Napot, aki mindeneknek, minden nap hajnalán új életet
ad. A Szeplőtelen Fogantatás oszlop a Szentháromság szobrokkal együtt egyik
meghatározója barokk városképeinknek, de falvaink jó részében is
föllelhetők. Győrben "Hab Mária" fehérre festett XVIII. századi kőszoba áll.
A néphit szerint a nagy. árvízkor, amikor a hullámok már a karmelita
kolostor falait mosták, Mária leszállott az égből, az áradat közepére, és
megállást, visszahúzódást parancsolt a víznek. Szeged alsóvárosi templomába
régen úgy mentek be az emberek, hogy a legendás Mária-szobrot megkerülték,
és egy fohászkodás idejére megállottak előtte. A matyó cselédek régebben
Mezőkövesdről Mátraverebélyig hajadonfővel és gyalog tették meg az utat ezen
az ünnepen. Felvidék magyarjai, de a katolikus szlovákok is az ötvenes évek
debrődi Máriajelenése után, december 8-án, ha nagy hó esett is, évekig
processzióval keresték föl a jelenés helyét a középkori Szent László templom
romjait. A templom előtt a három hárs őrizte Szent László forrásnál,
amelynek vizét kősziklából fakasztotta régi királyunk táltos lova: a fánál,
a kőnél, a forrásnál Felvidék buzgó népe régi módon, de új hittel
szertartást tett.
 
13. Luca
(Ókeresztény szűz, 310.)
 
A magyar néphagyomány egyik legjelesebb alakja. December 13. a
Gergely-naptár (1582) életbe lépte előtt az esztendő legrövidebb,
legsötétebb napjának számított, s egyben a téli napforduló kezdő napja volt.
Innen a Luca-napi termékenységvarázsló játékok, egyebek között a "kotyulás"
is. ("Szent Lucának 72 híres napja a napot rövidre szabja" - mondogatták
Szegeden és Szentbalázson.)
 
Luca napja méhében hordozza az új esztendő reménységeit, de gondjait is.
Tele van asszonyi kezdeményezésekkel, változatos tilalmakkal, amelyek
következménye az egész évre kihat. Időszakában, "holdudvarán" a
leghosszabbak az éjszakák: a gonoszok, bűbájosok, a rontások ideje ez. A
középkori Európában a nép hitében, tudatában az oltáron tisztelt Luca
mellett egy boszorkányszerű rontó-bontó Luca is él: lucapuca, Luca,
lucaasszony a neve. Kísértetszerű jelenség, mindenekelőtt az ember rontására
törekszik.
 
Egyes vidékeken a zöld ág sarjasztása e napon kezdődött. Ebben Luca, mint
jézus menyasszonya házasságszerző szerepű. Hercegszántó sokác szokásában a
kislányok hajukba font virágkoszorúval jártak, szűzséget varázsolva Luca és
karácsony között az iskolába; régebben a nagylányok is viselték e koszorút.
Kiskunmajsán a "lucapogácsába" gyűrűt sütöttek, ha az eladólány találta meg,
rövidesen férjhez ment.
 
Az ország különböző vidékén e napon készítették a "lucakalendáriumot", s
ekkor kezdték el a lucaszék építését is, amelynek karácsonyig kellett
elkészülnie, s aki arra éjféli misén fölállt, meglátta a pap szoknyája után
kapkodó ördögöt, a falu boszorkányát; a lucaszék készítésével rendezett
ember megláthatta a készületlen szórt, rontást idéző másikat. Szeged
környékén a lucapogácsát jó sok zsírral készítették, sütés előtt apró
tollakat szúrtak bele, minden családtag számára külön-külön. Akié sütés
közben elégett, az hamarosan meghalt. Néhol úgy tartották, hogy ilyenkor a
halottak hazajönnek pogácsalakomára, s meg lehet tudni tőlük, hogy ki lesz a
család következő halottja. A lucanapi harangszó a leskelődő gonoszt zavarta
el.
 
E napon kezdték sarjasztatni a lucabúzát.
A Galga-mentén eladó lány cserép földbe csigavonalban szórta a magokat (a
férj után sóvárgó lány szűzi "mag-akarása" adta eredését, a varázsos
zöldülést). Tápén azt mondták a lucabúzáról: "néköm kinyerem, jószágomnak
legelője, zöld mezeje". Ha szára hosszúra nőtt, jó szalmás termést vártak;
világoskék szalaggal kötötték át. Karácsonykor az asszonyok az oltárt
öltöztették vele, karácsonyfa alá is lucabúza került, s vacsorakor közepébe
szentelt gyertyát téve az asztalra.
 
Luca napján az ország számos vidékén asszonyt nem engedtek be a házba, se
rokont, se szomszédot; nem adtak kölcsön semmit; az aprójószágot pedig
abroncskarikába, vagy az udvar közepére karcolt körbe szórt maggal etették.
Varrni tilos volt, mert bevarrták volna a tyúkok tojókáját; annak
megnyitására babot fejtettek.  Őrségben fűzfavesszőből "suprát" fontak, s
azzal verték ki a fehérnépből a rossz szellemet, s egészséget,
mértékletességet kívántak neki. Palóc vidéken lepedőbe öltözött legény,
derekán borjúkötéllel járta a házakat. Arcát liszttel, nyúlbőrrel vagy
szitával fedte be (vele, általa az áhított tisztaság, a szûzség volt jelen -
a nyúl a keleti zodiákusban a szűz havának jelölője). Kopogtatás nélkül
lépett be az ajtón, s a kezében tartott Márton-napi fehér lúdszárnnyal
(angyalszárnnyal) simogatta végig a háziak arcát, a falon lévõ tárgyakat; a
sarkokra keresztet "rajzolt" a szárnnyal, és hátrafelé lépegetve némán
távozott. Õ nem az európai rontó-bontó lucapucát idézte meg.
 
21. Tamás
(A hitetlenkedő apostol.)
 
Hajdani magyar szólás: "Szent Tamás szolgája vagyok", vagyis akkor hiszem,
ha látom, ha megtapasztalhatom, mint hajdan Tamás a feltámadt Krisztus
sebeit. A hagyomány szerint pünkösd után Krisztus személyesen is megjelent
neki, és Indiába, az ottani királyhoz küldötte, aki éppen ácsmestert
keresett palotaépítéshez. A király tiszttartója és az apostol csodálatosan
egymásra talált. Ácsok, építészek védőszentje. Házasságszerző szent.
Békéscsabán a szlovák lányok vállukkal rázzák a sövénykerítést: amerről
kutyaugatást hallanak, onnan jön a kérő. Göcsejben azt tartják, aki napján
disznót öl minden évben kell e napon ölnie, mert különben Tamás öl. Az e
napon ölt disznó háját benedekhagymával és lasztikomgyökérrel összekeverve
betegségre használják. A karácsonyi ételeket e napon szentelik.
 
A disznóval a régi ember az "öreget", az elmúlt esztendőt ölte meg önmagában
is: áldozott, innen a tor, az ünnepi lakoma. Minden esztendőben kétszer
tette ezt: a fény születése előtt, s farsangkor a mindenek megújulását
előzően.
 
24. Ádám, Éva bűnbeesése
 
Ádám és Éva bűnétől a közénk születő Isten vált meg bennünket, újra meg újra
minden esztendő karácsonyán.
 
A szakrális év legsötétebb napja. Bűnbánat és szigorú böjt jellemezte; de e
napra esett a születés előkészülete is, a Fény-Krisztust varázsló játékok
garmada (lásd, "karácsony"-nál).
 

Advent
(A hajdan Szent Mártonnal kezdődő "várakozás"
napjainkra négy hétre szűkült.)
 
A falu népe ilyenkor a zajos mulatságoktól is tartózkodott, csak a
disznótorok szertartásos és egyben családias hangulatában oldódott egy
csöppet fel; muzsika itt sem volt, legföljebb a duda szólt, amely
ráncbaszedő mágikus hangszernek számított. Íme a ráncbaszedés egyik
története: ?A balta a zustor meg a duda mindig a kanászná vót. Mer nemcsak a
pajtásokat, hanem a disznókat is dudaszóvá kellett tartani. Dudaszó mellett
jobban elvótak, a kanok nem nyugtalankodtak .Az én vilkei falkámba hét kan
vót... Egyik vadabb vót, mint a másik. Az idegen, úrféle embernek
nekimentek. Még egymás bélit is kieresztétték vóna, ha agyaraikat
harapófogóvá lenem törtük vóna. Mikor oszt kijátottam nekik: prr kanikám,
prr, prr főmérgesettek, tajtékot hánytak. Úgy híttuk ezt: kanodagasztás. De
a dudaszóra mingyá lecsendesedtek . ." (4)
 
Szentséges ízét az adventnak a hajnali mise (aranyos mise, roráté) adta meg.
Nagyzsámon adventben a gyermekek hajnali harangszóval kelnek, és házról
házra járva csengővel és énekszóval költögetik a híveket. Csíkban régebben
betlehemes játék volt a hajnali misén; onnan indultak a házakhoz
betlehemezni. Számos erdélyi magyar helyen azt tartják, hogy a roráté alatt
be kell zárni minden ajtót, ablakot, különösen pedig az ólat, mert a
boszorkányok harangozás elől házakba, ólakba menekülnek Főleg a teheneket
rontották meg. Az alföldi falvakban, ha rorátéra harangoznak, cukrot vagy
mézet eszik a lány, hogy édes legyen a nyelve, minél előbb férjet édesgessen
magához. Máshol első hajnali misére való harangozáskor a férjhezmenendő lány
a harang köteléből kis darabot igyekszik szakítani és azt a
hajfonópántlikájába varrja, s a hajában viseli, hogy farsangkor majd sok
kérője legyen.
 
Advent első vasárnapján koszorút készítenek; szerkezete kör és kereszt, a
kereszt közepén csipkebogyó jelöli a mágikus pontot, ahol Isten belép a
világunkba; a kereszt négy végén (ahol ezek az örökzölddel öltöztetett kört
metszik) egy-egy méhviasz gyertya áll; advent minden vasárnapján
meggyújtanak belőlük egyet; eggyel mindig több gyertya ég. Sok helyen a
karácsonyfa alá teszik. (5)
 
Palócvidéken és a Galga-mentén adventon "Szentcsaládot" jártak. Az ünnep
előtt kilenc nappal kilenc család összeállt és minden este más-más családnál
tartottak énekes, imádságos áhítatot. A Szent Család képét vagy
szoboralakjait vitték magukkal, s ezek mindig az áhítatnak helyet adó
családnál "háltak" - a régiek hite szerint áldást adva a ház népének és
mindegy jószágának.

 
Az Igazat…

 

Az Igazat tudni,

látni és érezni

egyedül,magában

még nem elég,

az Igazat ki is

kell mondani,

akkor is,ha ezért

a bér a vég.

 

Paudits Zoltán

 

Lelkemen
galambok
ülnek,
csillagok
fényében
álmokat
szülnek.
Feltámad
végtelen
vágyam,
"átfestett"
Hazámat
megint
Magyarnak
lássam!

Paudits Zoltán

 

_
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Legyen ez a kezdölapom!

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
balagelapja látogatottsága
Indulás: 2006-04-08
 
Levelező lista

E-mail:

A hírlevél üzemeltetője:
http://lev-lista.hu

 
My Topsites List
Kategorizált nemzeti honlapok
 
Komáromi honlapok
 
erdely.ma hírei

 
néhány szó Komáromról
 
szavazó
kérek mindenkit a megfelelő válasz adására.köszönöm
Az alábbiak közül melyet olvas/olvasol legszívesebben

Arany Tarsoly
Dobogó
Front
Karpatia
Magyar Fórum
Magyar Oldal
Magyar Világ
Magyar Világkép Kutató
Nemzetőr
Szittyakürt
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Lengyel Károly

 

KIHALTAK

Hazudni lehet, amíg valaki elhiszi
Remegve félve, éjt nappallá téve
Csak a való meg ne születhessen
Csak az igaz ne lépjen a fénybe
Lehet verni ezreket az utcán
Szabad temetni ezernyi ártatlant
Csak nékik hazájuk ne legyen
Csak ne hallják szavukat
Földelni múltat fehér ingben
Arccal lefelé kátránypapírban
Majd őrizni, hogy meg ne leljék
Hiszen bármikor feltámadhat
Mi változott itt ötven év alatt?
Nincsenek köröttünk szuronyok?
Nincs. De mellettünk a poloskahad
Hitelből épít vetített tornyot
Pőre koldusként hantról hantra
Jövőnk fejfáit simítjuk
Hol barázda végén tábla hirdeti
Magánterület s megtorpanunk
Vágta helyett feszes a vigyázz
Markolat helyett hurkot ölelünk
Elvetélt dac és büszke gyász
Nem lesz hol kísértenünk
Szóközeinket is szabványosítják
Birodalmi sorszámot kapunk
Új heródesek rágják álmainkat
Az égre is csak festik a Napot
Mi végre volt hát ezer év?
Most parancsra levésik nevünket
Talpak nyoma véres zászlónkon
Szélszőtte az utolsó lehelet
Engedetlen szíveinket kivájják
Fejünkre szórva átkokat
Könnytenger vár meg virágeső
Víznek adják szép hamvainkat
Vérünkkel szentelnek honrablást
Időbuborék leszünk a világban
Porosodó múzeumi látvány.
A tárlófelirat szerint kihaltak.

Budapest, 2007. január 21.

Az Összmagyar Testület Nyilatkozata

Testületünk súlyos aggodalmának ad hangot és tiltakozik,hogy a kormány elhenyagolta sz 1456-os világraszóló magyar diadal emlékének méltó megőrzését,nemzetközi népszerűsítését,és megfelelő közvetítését a világ közvéleményének megnyerésére.Az évforduló módot adott volna Hazánk akkori és mostani szerepének kiemelkedésére,a nyomasztó gazdasági gondok ellenére az ország megítélésének javítására.

 Különösebb anyagi ráfordaítás nélkül bebizonyíthatjuk,hogy Európa védelme-bátran hozzátehetjük,minden egyes ma virágzó nyugateurópai ország jóléte-jórészt erre az elsöprő győzelemre és a szinte egyedül vállalt önfeláldozó ádozatukra vezethető vissza.Tagságunk folytán az Európai Unió a legjobb keret a közös történelmi múlt hangsúlyozására.

 Mivel a kormány tagjai sikeres üzletemberek,a marketing egyik alaptörvényére hivatkozunk.Magyarország"eladását"a nemzetközi megítélésben semmiképp nem a privatizációval,az utolsó megmaradt,nekünk is jelentős hasznot hozó értékeinktől bármi áron megszabadulással kell lebonyolítani.

 Megfelelő eszközökkel tudatosítsa a kormány,hogy 1456-ban Európa védelmét Magyarország és a benne békésen együtt élő nemzetiségek összefogésa,a közös Haza szeretete és az áhított jövő építésének elpusztíthatatlan vágya vitte diadalra.Történelmi tény,Európa akkor az egész ismert világot jelentette,így a világraszóló győzelem az egész emberiség kultúrkincseinek megőrzését jelentette.Ez az együvé tartozás sokat segítene az Osztrák-Magyar Monarchia és Magyarország szétzúzását még ma is nyögő közép-európai tudat görcseinek feloldásában.Még nem késő,hogy 1456 üzenetét összekapcsoljuk a megtisztelő kerek évfordulók okán az 1956-os forradalmunk és szabadságharcunk méltó megünneplésével.Mindezekért Testületünk elvárja az elkövetett mulasztások haladéktalan jóvátételét,ezért

FELHÍVJA A KORMÁNYT,

intézkedjék a megfelelő lépések megtételére és erről az országot tájékoztassa.Mind a világ legnagyobb taglétszámú magyar civil szervezete,Testületünk fönntartja Alapszabály szerinti elidegeníthetetlen jogát,hogy állásfoglalását a világ közvéleménye elé tárja.

 

Budapest,2006. július 26.

       az Összmagyar Testület Elnöksége

   Dr.Molnárfi Tibor

  Katona Szabó István

 

EMLÉKEZÉS A GYÖZTES NÁNDORFEHÉRVÁRI DIADAL 550. II. RÁKÓCZI FERENC SZÜLETÉSÉNEK 330. 1956-os NAGY MAGYAR FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC 50. ÉVFORDULÓJÁRA

 

Nincs még egy nép, mely olyan sok szabadságharcot vívott volna, amely újra és újra kiállt a szabadság védelméért - védte nem csak a saját nemzetét, hanem egész Európát .

Nincs még egy nép, amely annyi kudarc és vereség után ennyire tudna szenvedni akár az önfeladásig.
Nincs még egy nép, amely a szenvedések után hihetetlen erövel újra és újra talpra áll – mint a magyar nép.

A történelem nem kímélte a magyar népet. Állandó veszélyben forgott léte, veszélyeknek volt kitéve keletröl és nyugatról egyaránt. A magyar királyság soha nem támadott, mindig csak védekezett. Nem csak önmagát védte, hanem minden népet a Kárpát-medencében. A Szent Korona tagja nem csak a magyar nép volt, hanem minden a magyar királyság alá tartozó más nép is. Magyarországon sohasem a nemzetállam eszméje uralkodott, hanem mindig a multinacionális gondolat – ellentétben minden más európai állammal kivéve a római birodalmat. A mai Európát is mérföldek választják el attól a multinacionális eszmétöl, amely biztosítaná több nép és kultúra együttélését. Nem véletlen, hogy itt, Magyarországon van az autonómia és a regionalizmus bölcsöje.

Az a három történelmi esemény, amelyre ma emlékezünk, szintén megmutatja a magyarság jövöbiztosító és iránymutató szerepét:

• Hunyadi három évvel Konstantinápoly eleste után gyözött Nándorfehérváron. Konstantinápoly eleste egy éles választóvonalat jelentett az európai történelemben. Nem csak a Bizánci Birodalom végét jelentette, hanem az európai középkor végét is. Ezt a körülményt Európában a mai napig nem tudják kellöképpen megérteni.
A Magyarság megmentette Közép-európát a Balkán sorsától, amely a Berlini szerzödésig 1878-ig a török birodalomhoz tartozott, s amely átvette a bizánci birodalom szerepét és bebetonozta a nyugati és keleti kulturkör különbségét – a mai napig.

• A Habsburgok elleni Rákóczi szabadságharc nem csak az önrendelkezési jog és nemzeti mozgalom történelmében fontos. Rákóczi évtizedekkel a francia forradalom elött, évtizedekkel Montesquieu elött már ugyanazokat az eszméket képviselte: szabadság, egyenlöség és a demokrácia elvét és ezzel korai uttöröje a francia forradalomnak.

• Az 56-os szabadságharc ismét egy klasszikus harc volt az önrendelkezési jogért és egyben harc a totalitarizmus és kommunizmus ellen - az elsö lépés volt a kommunizmus bukásához. 56 nélkül nem lett volna 89. Nem lenne a mai Európa.

De hogy néz ki ez a mai Európa ? Élt a lehetöségekkel, amelyek adódtak a kommunizmus bukása után ? Megvalósult az az európai ház, amiröl 89-ben álmodtunk, és amelyben - Mitterand francia elnök szavai szerint – minden nép otthon fogja érezni magát ?
Nem valósult meg. Az Euróeufória után jött az Eurószklerózis, amely most komához vezetett.
Európa komoly válságban van.

Ezen a helyen olyan érzésem van, hogy el kell hogy meséljem életem egyik legnagyobb élményét Mindszenty hercegprímással kapcsolatban, amikor az a megtiszteltetés ért, hogy bécsi tartózkodásának elsö születésnapi ünnepségen részt vehettem. A szentmise után a kápolna elötti szobában, a bécsi Pázmáneum II. emeletén, Mindszenty bíboros egy rövid beszédet tartott és Oswald Spengler könyvét, a „Der Untergang des Abendlandes „ A Nyugat bukását“ említette. Mindszenty nagyon lassan beszélt. És abban a pillanatban, amikor kimondta az utolsó szótagot – abban a pillanatban egy olyan erös földrengés kezdödött, amilyen Bécsben sohasem volt. Nagy zajjal, kinyíltak a gótikus oltárszárnyak, ingadozott padló mint egy hajón, nem tudtunk egyenesen állni. Lehulltak a tetöröl a cserepek és összetörtek az ott parkoló kocsik. Azt gondoltuk: „Most megtörtént“. Nem csak nekem, hanem mind a 15 jelenlévö személynek ez egy elfelejthetetlen esemény volt.

Ez egy jel volt.
Európa válságban van. Nem csak gazdasági, hanem mély identitásválságban is. Veszélyben vannak az európai értékek. Egy irányból a kegyetlen globalizáció támad, más irányból a fanatikus fundamentalisztikus iszlám. Veszélyben vannak a személyes, de a kollektív szabadságjogok is, föleg a hazához való jog.

Mi a teendö ? Újra kell egy nándorfehérvári csata ? Újra kell egy Rákóczi szabadságharc ? Újra kell egy 56-os felkelés ?

A mai veszélyek más jellegüek. Nem a katonai eröszak ellen kell harcolnunk, hanem eszmék ellen. Ez még sokkal nehezebb. Mert az ellenfél láthatatlan. Ez sokkal nehezebb, mert az ellenfél áldemokratikus formába bújik – az Egyesült Államok és Nagybritannia intö példák.
Ma nem szükséges fegyveres csatát vívni. Ami kell, az az, amit én neveznék „Szellemi honvédelmnek“ neveznék.. Szellemi honvédelemre van szükség. Védeni kell az európai értékeket a külsö támadások ellen.
De az ellenség bennünk is van : a közömbösség, az értéktelenség, az apátia, depresszió, gyávaság, félelem.
Talpra kell állnunk ismét, a történelem úgy látszik megismétlödik. Védeni kell magunkat, a Kárpát-medencei magyarságot, de egyben Európát is. Ismét védekezni kell, védeni kell az európai értékrendet mint 1456-ban, a szabadságjogokat mint 1703-ban és az önrendelkezést mint 1956-ban. Brüsszeltöl életfontosságú impulzusokat már nem lehet várni; ismét innen kell hogy jöjjön az impulzus, a történelmi tapasztalatokban gazdag Európa Közepéböl.

Nekünk van mit üzenni Európának és Európának van mit tanulnia tölünk. Az üzenet ugyanaz mint az elmúlt évszázadokban. Egy békés Európa csak a teljes és korlátlan népek szabadsága és önrendelkezési jogai alapján és az emberi méltóságot figyelembe véve lehetséges.

Van feladatunk. Mindannyiunknak. A szellemi honvédelemhez mindenkire szükség van. A szellemi honvédelemhez nem kell fegyver, de bátorság az kell.

A mai emléknap üzenete: legyünk méltóak öseinkhez, legyünk méltóak azokhoz, akikre a mai napon emlékezünk.
Legyen bátorságunk a történelemhez, legyen bátorságunk az igazsághoz, legyen bátorságunk önmagunkhoz.

Isten adja segítségét, Isten adjon eröt !
Eva Maria Barki

Időjárás
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
"...így készülünk szelíd háborúra,
mindig magunkért, soha mások ellen,
sót párolunk és vásznakat szövünk,
s míg kisebbítnek lassan megnövünk!"
Dsida Jenő
Nagy Lajos Király Magánegyetem
Sms-hirdetőfal
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak